Publisert: 12. april 2024 | Sist endret: 12. april 2024 | Forfatter: Stig Atter

Gå til og fra skolen aksjon frem til 17. mai

Endelig er våren her!
Etter en lang vinter trenger kanskje noen barn (og voksne) litt ekstra oppmuntring og motivasjon for å gå eller sykle til og hjem fra skolen?
FAU har laget en gå/sykle-aksjon for våren.
Vi gleder oss til å se køen av barn (og ikke biler) som går til og fra skolen.
Skriv ut eller lag ditt eget skjema og sett kryss for hver dag barnet går/sykler til og hjem fra skolen. Premiering blir dere enige om hjemme.

Fordeler med at barna går til og fra skolen:
·       Fysisk aktivitet er viktig for motorisk utvikling og gir barnet bedre helse
·       Fysisk aktivitet før skoletid fremmer læring og konsentrasjon
·       Det er sosialt for barna å gå sammen
·       Tryggere trafikksituasjon rundt skolen vår

FAU vil også minne dere som henter/leverer med bil om å følge trafikkreglene og tenke over hvor dere stopper/parkerer ved skolen. Det oppstår til tider svært farlige trafikksituasjoner med bilene utenfor skolen. Parkeringsetaten kjenner til utfordringene og de har det med å dukke opp når du minst venter det.

Dersom du kjører barnet ditt til skolen husk:
-       Parkering er enhver hensetting av kjøretøy, selv om føreren ikke forlater det. Unntatt er kortest mulig stans for av- eller påstigning eller av- eller pålessing.
-       Det er forbudt å stanse helt eller delvis på fortau, gangvei eller sykkelvei.
-       Du må stanse/parkere minst fem meter fra veikryss, og fem meter foran gangfelt.
-       Det er forbudt å parkere foran inn- eller utkjørsel.