Jernbaneveien 24 4306 SANDNES
Gå til Its Learning
MORSMÅLSDAGEN 2017

MORSMÅLSDAGEN PÅ SENTER FOR FLERSPRÅKLIGE BARN OG UNGE

Tirsdag 21.02. markerte vi Morsmålsdagen på Senter for flerspråklige barn og unge (FBU), Sandnes kommune.

Dette året hadde vi fokus på hva som er likt og ulikt mellom norsk og andre språk. Som en forberedelse hadde alle tospråklige lærere laget en enkel sammenligning av sitt eget morsmål og norsk.

Bakgrunnen for dette fokuset er det vi finner i læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter. Elevens skal:

•      sammenligne språklyder, ord og uttrykk på morsmålet og norsk

•      identifisere likheter og forskjeller mellom norsk og eget morsmål

Deltakere på morsmålsdagen var ca. 25 lærere fra flere skoler i Sandnes, samt alle tospråklige lærere ved senteret. Ønsket for samlingen var at den norske læreren skulle få mer kunnskap om morsmålet til eleven. Vår påstand er at mer kunnskap om språk, gir bedre tilpasset opplæring. Eleven blir trolig mer språkbevisst sitt eget morsmål, samtidig som eleven lærer norsk. Det var mulighet for minispråkkurs i hele 22 ulike språk og det ble mange flotte språkmøter.

En lærer forteller: «Dette var en kjekk og nyttig dag. Etter å ha snakket med de tospråklige lærerne fikk jeg større forståelsen om morsmålet til elevene og jeg ser nå hvorfor de gjør feil i skriftlig arbeid. Nå er det lettere for meg å veilede de videre. I samtale med TFO-lærere fikk jeg god hjelp til å se hva som kunne være spesielt vanskelig for elever med akkurat disse språkene. Vil gjerne ha reprise på dette. Dette var nyttig.»

Main Image
Bilde 1 av 8