Tospråklige lærere fra FBU, deltok den 2.oktober 2017 på foreldremøte som
ble arrangert på Aspervika skole for foreldre til nyankomne elever som går i
innføringsklassene.
De tospråklige lærere bidro til å skape et trygt miljø for
skolepersonalet og foreldrene. Det viktigste med foreldremøtet er at foreldrene
fikk en trygghet for at skolen der de har barn, har kunnskap om det de driver
med og er påpasselige med orden og planer.
De tospråklige lærerne var gode brobyggere mellom hjem og skole og var
kommunikasjonsstøtte mellom foreldre og skole
På foreldremøtet presenterte skolen informasjon om
- Personalet og lærerne på IK
- Den gode skole
- Nulltoleranse mot mobbing- revidert regelverk om
skolemiljø (Opplæringslov § 9A)
- Samarbeid skole-hjem/ foreldrenes rolle
Foreldrene fikk generell informasjon fra rektor om skolen, skolesystemet
i Norge og om foreldrenes rolle i barnas liv.
Rektor formidlet om endringer i opplæringsloven § 9A som gjelder retten
til et godt psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring.
Helsesøster fikk også informere om sin hovedoppgave og ansvaret for å bidra
til å ta vare på barnas fysiske og psykiske helse, - blant annet
å vaksinere, undersøke og gi råd til barn og foreldrene om helse og oppvekst.
Kontaktlærerne i innføringsklassene ga informasjon om klassemiljø,
læringsmiljø og faglig utvikling.
Foreldrene fikk anledning til å bli kjent med kontaktlærerne på skolen og
TFO-lærerne, rektor, inspektør, helsesøster og samtidig kunne de knytte kontakt
med andre foreldre.
Foreldrene takket lærerne og personalet for et godt engasjement og et
vellykket møte:
«Lærerne til barna mine er både hjertevarme og faglig dyktige. De vet hvor
barnets behov ligger - og de vet hva de driver med»
Skrevet av Sana Kabalaoui