Publisert: 09. november 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Hege Richardsen

LEKETIME

På 1.trinn er det i år 60 elever, 28 jenter og 32 gutter. Hver morgen leker de sammen i en time. Vi har mange aktiviteter å velge mellom inne, og når været tillater det kan de som ønsker det ta turen til fotballbanen.

Aktivitetsnivået er høyt, og det bygges, tegnes, spilles, perles og modelleres. Rollelek, blant annet i butikk-kroken, er også populært.

Det har vært jobbet med lydnivå og vi har snakket om hvordan vi ønsker å ha det, og både barn og voksne kjenner at det er en bedre atmosfære nå enn det var i august. De fleste lander og finner roen med en aktivitet, mens noen trenger litt tid og kanskje litt hjelp.

Mange av dem har dessuten blitt så flinke til å rydde. De vet at alle må bidra til alt er ferdig ryddet, noe som kan medføre at de må rydde ting de ikke selv har lekt med (den kan være litt hard å svelge for enkelte...).

Vi har stor tro på at leketimen bidrar til både trivsel, trygghet og relasjonsbygging mellom barna og mellom barn og voksne.