Publisert: 29. september 2023 | Sist endret: 29. september 2023 | Forfatter: Oddbjørn Egeland

Trygghet - Trivsel - Læring

Det kan være lett å tenke at våre ansatte kun driver med undervisning og aktivisering av barn. Sannheten er mye mer omfattende enn som så. Opplæring er det vi primært driver med, men vår visjon er at Kringsjå skole skal være et godt sted å være, og å lære - fordi vi tar vare på hverandre og på skolen vår.

Dette betyr at opplæringen er så mye mer enn fag. I samarbeid med foresatte er vi en viktig bidragsyter til barnas utvikling. Vi er sammen med barna mange timer hver dag, og ivaretar behov som strekker seg langt ut over lesing, regning, engelsk, muntlige eller digitale ferdigheter.

Vi møter mange barn som gleder seg til å komme på skolen hver dag, men også de som er engstelige og strever med å være på skolen - eller å komme seg ut døra hver morgen. Vi møter barn som har mange venner, og barn som strever med å komme inn i leken - eller bare vil leke hvis de får bestemme leken. Barn som takler enhver utfordring, og barn som strever med å regulere følelsene sine. Vi møter barn som kommer fra trygge hjem, og barn som kommer fra hjem der det i perioder kan være vanskelig hjemme. Det kan for eksempel være foreldre som krangler eller går fra hverandre, foresatte som ikke har råd eller mulighet til å følge opp sine barn i fritidsaktiviteter eller barn som har mor eller far med psykisk sykdom. Barn som er frisk som en fisk, og barn som har kronisk sykdom, som krever at noen følger opp når mamma eller pappa jo skal på jobb.

Lista er lang, og som du sikkert skjønner så er både kompetanse og erfaring viktig. Våre lærere og fagarbeidere har formell utdannelse for å jobbe med barn, og vi utvider og oppdaterer stadig vår kompetanse. Flere har videreutdanning innen ulike fagfelt og mange har lang erfaring, som ansatte i skoler og andre yrker og som foreldre selv.

Denne høsten har vi hatt førstehjelpskurs med Sørlandets førstehjelpsundervisning der vi gjennomførte praktiske øvelser og og fikk opplæring i bruk av hjertestarter. Vi har hatt kurs og erfaringsdeling om forebygging og håndtering av vold og trusler med Løvstadskolen. Vi har fulgt Arbeidstilsynets opplegg "En bra dag på jobb", der vi har fokusert på hva forskning sier om det å jobbe i skolen og hvordan vi kan være dyktige sammen og ivareta hverandre. ABUP har oppdatert oss på det siste innen hvordan vi kan hjelpe engstelige barn etter modellen Mini-Risk. Etter høstferien skal vi bruke tid på RVTS sitt opplegg "Snakke med barn" - også alvorlige ting som barn kan oppleve.

Så vit neste gang du snakker med en av våre ansatte at læreren, fagarbeideren eller helsesykepleier, som møter ditt barn er en kompetent, voksen omsorgsperson. Vi jobber strukturert med ditt barns opplæring, og strekker oss langt for å ivareta ditt barns inkludering og følelser - samtidig som de ansatte evner å være kaospiloter når det kreves, slik at læringsreisen til ditt barn skal bli best mulig.

Tusen takk til deg som heier på oss, gir oss gode ord. Når du treffer oss eller sender en hyggelig melding i Visma, på epost eller facebook. Vi at vi setter uendelig pris på tilbakemeldingen din og det gode samarbeidet. Vi er sterkere sammen

Visste du at ...

• Ifølge arbeidstilsynet så har lærere på 1.-10 trinn har over 4 ganger så høy risiko for å bli utsatt for vold og trusler sammenlignet med yrkesaktive ellers i samfunnet.
  • Vanlig, men vondt (VMV) er et gruppeopplegg for barn/ungdom som har opplevd foreldres skilsmisse. VMV har som mål å ivareta de unges behov ved samlivsbrudd.
  • Det finnes et online mestringskurs for engstelige barn som heter e-risk. Her finner du også informasjon til deg som har et engstelig barn.

Photo by Artem Kniaz on Unsplash