Illustrasjonsfoto med fargerike ballonger
Publisert: 25. oktober 2023 | Sist endret: 02. november 2023 | Forfatter: Oddbjørn Egeland

Støtteordninger

Det er tøffe tider for mange familier. Nyhetene forteller oss at flere enn tidligere strever med å få endene til å møtes økonomisk. På oppfordring fra FAU vil vi derfor i denne artikkelen fortelle om noen av de støtteordningene som finnes.

Fritidsfond
Kristiansand kommune ønsker at alle barn og unge skal ha samme valgmulighet til å delta i organiserte fritidsaktiviteter, uavhengig av foreldrenes økonomi. Det er derfor opprettet et fritidsfond. Dette kan du lese mer om på kommunens nettside: https://www.kristiansand.kommune.no/fritidsfond

FAU stiller opp
Foreldrene på Kringsjå ønsker også å bidra. FAU stiller noen midler til disposisjon for foresatte som trenger støtte økonomisk. Sosiallærer har fått oppdraget med å søke FAU om støtte ved behov, slik at en søknad kan behandles konfidensielt. Skolen tar også i noen tilfelles kontakt med foresatte der vi vet det kan være behov - men vanskelig for foresatte å spørre.

Randesund idrettslag
Vårt lokale idrettslag har et godt samarbeid med skolene i Randesund. Også RIL bidrar og hjelper familier som strever med å få betalt kontingent, treningsavgift eller treningstøy. Vit derfor at det går an å ta direkte kontakt med idrettslaget, eller kontakte RIL via sosiallærer eller helsesykepleier på Kringsjå.

BUA
Denne nasjonale ideelle organisasjonen gjør det enklere for barn og unge å prøve flere, og mer varierte, aktiviteter uten å øke forbruket. Helt siden tidlig på 90-tallet har det eksistert utstyrssentraler i kommunene, hvor sports- og friluftsutstyr lånes ut gratis. I Kristiansand har BUA tilhold på Sør Arena.

Photo by Adi Goldstein on Unsplash