Bøker
Publisert: 11. februar 2024 | Sist endret: 11. februar 2024 | Forfatter: Oddbjørn Egeland

READ - Et leseprosjekt på skolene i Kristiansand

Visste du at din interesse for bøker og lesing påvirker barnets motivasjon og interesse for lesing? At din involvering og tilstedeværelse når barnet leser, eller du leser for barnet har stor betydning for barnets språkutvikling?

Kringsjå skole starter nå opp prosjektet READ i samarbeid med Oppvekstsektoren og de andre skolene på østsida av byen. Det legges til rette for nysgjerrighet på bøker og foreldreinvolvering. Blir du med?

Prosjektet retter seg mot barn på 1. og 2. trinn, men kan bli utvidet til også å gjelde barn på 3. og 4. trinn. Snart inviteres barn og foresatte på 1. og 2. trinn til et Kick off på skolen der vi deler ut nett med bøker og oppfordrer deg som foresatt til å engasjere deg. Dette vil du og ditt barn ikke gå glipp av. Vi håper alle barn og foresatte på 1. og 2. trinn kommer. Invitasjon kommer på infoskriv i sekken til barna i uke 7 og i tillegg melding i Visma.

Les gjerne relaterte saker og sider på skolens nettside om du vil:

Fyller barndommen med bøker
Lesing og skolebibliotek
Gjensidige forventninger

Ved Lesesenteret snakker de gjerne om en dialogisk høytlesing. Det er nemlig samtalene rundt det man leser som skaper mest språk.

– Det er ikke vanskelig, og hvem som helst kan få det til. Det handler bare om å snakke om innholdet, og la barnet få ta del i lesingen. (...) Foreldrenes tilstedeværelse i lesestunden betyr også mye for hvordan barna opplever den. De gjennomskuer deg lett dersom du egentlig tenker på alt du er nødt til å gjøre etterpå, og bare leser ved senga for at barnet skal sovne fortere.