Tjensvollveien 54 Postadr: Tjensvoll skole, Postboks 8069, 4068 Stavanger
Telefon: 51 83 91 00 Faks: 51 83 91 10 Send oss e-post
Redaktør: Anita Legland
http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Hjem-skole-samarbeid/filmer-om-hjem-skole-samarbeid/film-nar-barnet-har-det-vanskelig/ Ingen lenker i samlingen
Sosiale medier og grenser

Hei kjære foreldre!

Jeg har fått en del henvendelser fra elever på mellomtrinnet den siste tiden som forteller om ubehagelige hendelser og mobbing via sosiale medier. Her kommer en liten påminnelse eller oppfordring fra skolehelsetjenesten om å sette kloke og tydelige grenser for deres barns bruk av sosiale medier. Den siste tiden har spesielt appen Sendit (som gjør det mulig å sende og motta anonyme meldinger og kobles mot Snapchat) skapt en del ugreie for flere barn. Barnevakten.no fraråder bruk av Sendit.

Apper som Sendit, Snapchat og Tiktok har 12-årsgrense. Disse aldersgrensene er det ofte vanskelig å overholde, det vet vi. Ingen ønsker at sitt barn skal føle seg utenfor. Jeg vil derfor oppfordre til at foresatte i klasser og på trinn snakker sammen om hvilke felles regler/grenser som kan være ok. Det er mye lettere å holde gode grenser hvis flere gjør det sammen.

I tillegg til kloke og tydelige grenser er det viktig å følge nøye med dersom dere velger at deres barn skal få benytte sosiale medier. Sett dere gjerne inn i Barnevaktens anbefalinger om foreldreinnstillinger for de enkelte appene.

Ta gjerne kontakt med skolehelsetjenesten hvis du som foresatt er bekymret eller har spørsmål.

Vennlig hilsen helsesykepleier Ingrid