Bålfjordnesveien 4 7167 Vallersund
Redaktør: Lisbeth Hellemsbakken
Logg inn (for ansatte)
Logg inn
Det er 5 dokumenter i arkivet.
Calendar
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
01020304050607
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Skabb

Helsesøster og kommunelege informerer

Informasjon om skabb                                                                                                     08.02.19

Bjugn Legekontor og helsestasjonen har den siste tiden mottatt flere henvendelser angående skabb. Informasjon om skabb blir nå derfor videreformidlet til ansatte i barnehager, skoler og helseinstitusjoner.

Skabb er et hudutslett som skyldes infestasjon med skabbmidden og utløser sterk kløe. Hunnmidden graver overfladiske ganger i huden og legger egg som klekkes som larver etter 3-4 døgn.

Smitte skjer ved direkte hudkontakt, seksuell kontakt og i sjeldne tilfeller indirekte kontaktsmitte via sengeklær, håndklær og tøy som en person med skabb nettopp har benyttet. Hudkontakten må vanligvis vare i minst 15 minutter for å kunne smitte.

Symptomer på skabb er kløe, ofte med forverring om natten og ved svetting, små nupper eller blemmer i huden, oftest først på hender, senere på større deler av kroppen. Hos små barn er ofte hodebunn, hals og fotsåler berørt. Som regel tar det 3-6 uker fra man får skabb til symptomdebut.

Ved mistanke om skabb skal dette undersøkes av lege for rett diagnose og behandling iverksettes så raskt som mulig. Skabb forsvinner ikke av seg selv. Behandlingen består av krem som smøres på huden. Alle i samme husstand behandles samtidig selv om de ikke har kløe.

Barn bør holdes borte fra barnehage eller skole til dagen etter at behandlingen er startet.

Skabb på helseinstitusjon kan medføre risiko for smitte til medpasienter, personale og pårørende. Det må gjøres vurderinger i hvert enkelt tilfelle ift smitterisiko. Midden dør etter 2-3 dager i tørt miljø ved romtemperatur. Klær, håndklær og sengetøy vaskes på 60 grader eller oppbevares uten hudkontakt i 5 døgn i romtemperatur, helst pakket inn i plast. Dette bør skje samtidig med oppstart behandling på hud.

For ytterligere informasjon, se Folkehelseinstituttets hjemmesider: https://www.fhi.no/nettpub/smittevernveilederen/sykdommer-a-a/skabb---veileder-for-helsepersonell/