STOLT

Det er stor variasjon i funksjonsnivået hos våre elever på STOLT. Elevens faglige og sosiale fungering vil være førende for valg av mål, metoder og organisering. Hyppige kartlegginger og evalueringer bestemmer hvordan opplæringen legges til rette. Det betyr at opplæringstilbudet kan bli endret underveis i forhold til metodikk og organisering.

Denne elevgruppen har store utfordringer i forhold til utvikling av kognitive funksjoner, forståelse, kommunikasjon og samspill. Flere elever har i tillegg et omfattende hjelpebehov. Vårt personale bistår med hjelp til alle elevens nødvendige gjøremål i løpet av en dag; hygiene, måltider og av/påkledning. Det er nødvendig med tverretatlig tilrettelegging og samarbeid – skolens personale deltar derfor i flere fora for planlegging, tilrettelegging og kompetanseheving.

Elevene på STOLT har behov for tilrettelagt opplæring, skolen har opparbeidet seg en spisskompetanse på å skreddersy opplæring til den enkeltes behov. Skolens ansatte har bred kompetanse på alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).

Bassenget vårt er ekstra oppvarmet – dette øker utbyttet for elever med liten mulighet for fysisk aktivitet.
Musikkavdelingen er stor, og samlinger med musikalsk innhold gjennomføres ukentlig av våre musikkterapeuter.