Meny
Velg seksjon Forside
Artikkel
Ole Vigs Gate 9 6516 Kristiansund
Telefon: 71 57 55 00 Faks: 71 57 55 01
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juni 2025><<
juni 2025
mtotfls
26272829303101
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
30010203040506
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Rapopplegg + prøvestoff (mål og pensum for tema)

Del A Rytmen 

Mål- Eleven skal
- kjenne til musikalske begrep knyttet til tema
- kunne notere forskjellige taktarter
- vite hvordan en raptekst vanligvis bygges opp og skrive en

 

1: Puls og tempo – musikkens hjerteslag

Hva er rytme? Finner vi rytme i andre plasser enn i musikken? – dag/natt, maskiner, hverdagen…

Puls – Hva er pulsen i musikken? – tempo/ følelsen av tempoet. Hvordan lever musikken? Kan elevene finne sin egen puls og gjengi den individuelt i klassen.

Tempo – Hva er tempo i musikken? - Den er en angivelse av pulsen.

Vi hører litt på En faun.. og Black dog.

Accelerando – Øke tempo i musikken

Ritardando – Senke tempo i musikken

Lytteeksempel:
Dovregubbens hall (Orkester+ Kjell Karlsen+ Epica) tre versjoner.
En fauns ettermiddag,

Leksjon 2 Takt og rytme

- puls i porsjoner Videoer er STOMP - Basket + kjøkken scenene. Vi diskuterer litt. Hva kan ei takt være? Det har litt med organisering å gjøre. Deler vi/organiserer vi andre ting? (dag/ uke/ måned/ år...)

Hva er takt? – en samling av pulsslag.

Det vanligste er å samle 3 eller 4 pulsslag.

Hva er en rytme? – underdeling og betoning av takt.

Hva betyr betoning? - å fremheve.

Vi lærer også hvordan tegnet ser ut over en note. Ligner på et krokodillegap fra matten.

Vi kan prøve oss på en Stomp. Noen elever kan slå We will rock you beaten. Noen kan klappe pulsen. Siste gruppe kan kakke 8 deler på pulten.

Hvordan deler vi opp ei takt? Vi lærer hvordan en taktstrek ser ut. Vi ser Basketball snutten med STOMP. Elevene skal tenke på om de hører en puls og kanskje takt. Hvordan er stykket bygd opp?

Vi lærer hvordan en taktart kan se ut - teller og nevner. Det er som en brøk som vi kjenner igjen ifra matten. Teller forteller at vi skal lage 4 slag og nevner forteller hvilken noteverdi vi skal bruke. Vi lager først 4/4 også videre med 2/4. Hvordan vil ei takt ¾ deler se ut? 5/4 – 6/4? Vi kan også se om vi klarer å finne ut av hvordan en 4/8 dels takt ser ut. Hvordan ser en 3/8 dels takt ut? Kan elevene lage 5/8 og 7/8? Vi ser ferdig STOMP.

Leksjon 3 Teksten – språkets rytme
Mål: vi skal lage en rap. Leksjonen kan gå over to-tre leksjoner.

Vi skal lage en rap. Vi går sammen i grupper på 2-3 stykker og skriver en tekst som vi skal rappe til. Det trenger ikke å være spesielt langt. Minimum 8 takter. Helst 16. Tema kan være valgfritt, men det er lurt å gjøre det så enkelt så mulig. Det er også lov å lage den på engelsk hvis noen har lyst til det. Vi kan bruke Gatas Parlament sitt opplegg på MGPjr som veiledning og inspirasjon. Fokus på oppbygning og enderim, og ha rett struktur på teksten.

http://nrksuper.no/super/mgpjr/spill/latverksted/hiphop-verkstedet/

 

Leksjon 4 Akkompagnementet – Melodiens dansegolv

Kompet kan deles inn i tre deler

Akkordene – farger melodien og skaper stemning
Basstemme – fremhever akkord og skaper bunn
Rytmeinstrument – gir puls og taktfølelse og skaper driv  

Eksempel på komp:
Akkord - piano, gitar, orgel, kor, blåserekke
Basstemme – bassgitar, kontrabass, tuba
Rytmeinstrument – slagverk, tamburin, kubjelle, congas

Lytteeksempel:
Jan Eggum, En konge stor
New Orleans, street musician
Joss Stone, Son of a preacher son
Casey Adams, Georgia