Mål- Eleven skal
- kjenne til musikalske begrep knyttet til tema
- kunne notere forskjellige taktarter
- vite hvordan en raptekst vanligvis bygges opp og skrive en
1: Puls og tempo – musikkens hjerteslag
Hva er rytme? Finner vi rytme i andre plasser enn i
musikken? – dag/natt, maskiner, hverdagen…
Puls – Hva er pulsen
i musikken? – tempo/ følelsen av tempoet. Hvordan lever musikken? Kan
elevene finne sin egen puls og gjengi den individuelt i klassen.
Tempo – Hva er tempo
i musikken? - Den er en angivelse av pulsen.
Vi hører litt på En faun.. og Black dog.
Accelerando – Øke
tempo i musikken
Ritardando – Senke
tempo i musikken
Lytteeksempel:
Dovregubbens hall (Orkester+ Kjell Karlsen+ Epica) tre versjoner.
En fauns ettermiddag,
Leksjon 2
Takt og rytme
- puls i porsjoner
Videoer er STOMP - Basket + kjøkken
scenene.
Vi diskuterer litt. Hva kan ei takt være? Det har litt med organisering
å gjøre. Deler vi/organiserer vi andre ting? (dag/ uke/ måned/ år...)
Hva er takt? – en samling av pulsslag.
Det vanligste er å samle 3 eller 4 pulsslag.
Hva er en rytme? – underdeling og
betoning av takt.
Hva betyr betoning? - å fremheve.
Vi lærer også hvordan tegnet ser ut over en note. Ligner på et
krokodillegap fra matten.
Vi kan prøve oss på en Stomp. Noen elever kan slå We will rock you beaten. Noen
kan klappe pulsen. Siste gruppe kan kakke 8 deler på pulten.
Hvordan deler vi opp ei takt? Vi lærer hvordan en taktstrek
ser ut.
Vi ser Basketball
snutten med STOMP. Elevene skal tenke på om de hører en puls og kanskje takt.
Hvordan er stykket bygd opp?
Vi lærer hvordan en taktart kan se ut - teller og nevner.
Det er som en brøk som vi kjenner igjen ifra matten. Teller forteller at vi
skal lage 4 slag og nevner forteller hvilken noteverdi vi skal bruke.
Vi lager først 4/4 også videre med 2/4.
Hvordan vil ei takt ¾ deler se ut? 5/4 – 6/4?
Vi kan også se om vi klarer å finne ut av hvordan en 4/8
dels takt ser ut. Hvordan ser en 3/8 dels takt ut?
Kan elevene lage 5/8 og 7/8?
Vi ser ferdig STOMP.
Leksjon 3
Teksten – språkets rytme
Mål: vi skal lage en rap. Leksjonen kan gå over to-tre leksjoner.
Vi skal lage en rap. Vi går sammen i grupper på 2-3 stykker
og skriver en tekst som vi skal rappe til. Det trenger ikke å være spesielt
langt. Minimum 8 takter. Helst 16.
Tema kan være valgfritt, men det er lurt å gjøre det så
enkelt så mulig. Det er også lov å lage den på engelsk hvis noen har lyst til
det. Vi kan bruke Gatas Parlament sitt opplegg på MGPjr som veiledning og inspirasjon. Fokus på oppbygning og enderim, og ha rett struktur på teksten.
http://nrksuper.no/super/mgpjr/spill/latverksted/hiphop-verkstedet/
Leksjon 4
Akkompagnementet – Melodiens dansegolv
Kompet kan deles inn i tre deler
Akkordene – farger
melodien og skaper stemning
Basstemme – fremhever
akkord og skaper bunn
Rytmeinstrument – gir puls
og taktfølelse og skaper driv
Eksempel på komp:
Akkord - piano, gitar, orgel, kor, blåserekke
Basstemme – bassgitar, kontrabass, tuba
Rytmeinstrument – slagverk, tamburin, kubjelle, congas
Lytteeksempel:
Jan Eggum, En konge stor
New Orleans, street musician
Joss Stone, Son of a preacher son
Casey Adams, Georgia