Historie

Tordenskjolds gate skole sto ferdig 18. oktober 1871 som byens nye allmueskole for gutter. Den var Kristiansands første skole som kun ble bygd for dette formålet, og ble tegnet av arkitekt Henrik Thrap-Meyer. Skolen ble bygd i sveitserstil, og kostet til sammen 11.300 speciedaler. Allerede fra første dag ble skolen fylt opp, og noen klasser hadde rundt 40 elever.

Barna som begynte på Tordenskjolds gate skole ble fordelt på vårlinjen eller høstlinjen, alt etter når de var født. Elevene som fylte 7 år rundt påske (mars-april) ble tatt opp på vårlinjen, mens de som var født omkring Mikkelsmesse (i slutten av september) gikk på høstlinjen. Elevenes skolegang strakte seg over 7 år, slik at de i 14-årsalderen kunne starte konfirmasjonsforberedelser. I begynnelsen hadde skolen to ledere, eller førstelærere, som betegnelsen var på den tida; Aasmund Nilssen (høstlinjen) og Ole Jørgensen (vårlinjen).
Tordenskjolds gate skoles mest kjente lærer gjennom alle tider er Jørgen Løvland. Han var lærer på skolen fra 1871 til 1878. Seinere ble han stortingspolitiker, og fungerte både som statsminister, utenriksminister og kirke- og undervisningsminister i Norge. Løvland var svært sentral i forhandlingene med Sverige i forbindelse med unionsoppløsningen i 1905.
Etter hvert økte antall barn i byen, og skolen ble nesten for liten. I 1913 begynte man å planlegge et nybygg på skoletomta, på et område kommunen egentlig hadde kjøpt med tanke på å lage en skolehage. Det ble planlagt og tegnet en stor skole med 4 klasser på hvert trinn som skulle være på 4 etasjer. Planene var klare i 1917, men den nye skolen ble aldri bygd. Den ble nok sannsynligvis for dyr.
I 1916 kjøpte Kristiansand kommune huset med adresse Tordenskjolds gate 23 A som vaktmesterbolig. Fram til da hadde vaktmesteren bodd i skolens 3. etasje. I dag holder skolefritidsordningen (SFO) til her.
Tida mellom 1920 og 1940 var preget av mye arbeidsledighet og fattigdom i Norge. Dette merket også skolen godt. For å hjelpe elevene til å få nok mat, ble det satt i gang med servering av måltider også på Tordenskjolds gate skole. I begynnelsen fikk barna varm mat på skolen, men etter hvert gikk man over til å servere kavringer/knekkebrød og etter en stund brød, smør, ost og gulrøtter. Alle fikk også melk. Mange hadde dårlig råd, og hver høst i flere år ble det delt ut sko på skolen til elever som trengte det.
Store deler av 2. verdenskrig okkuperte tyskerne Tordenskjolds gate skole. Marinens luftvernmannskaper overtok skolen allerede 14. mai 1940, og det sto alltid en tysk marinesoldat på vakt utenfor skolebygget. I tillegg satte tyskerne opp 3 brakker i nærheten av skolen som alle ble stående helt fram til 1987. Det var en stor brakke for mannskaper i skolegården, en for offiserer ut mot Tordenskjolds gate og et garasjeanlegg mot Fritz Jensens gate. I begynnelsen av krigen, mens skolen fremdeles var åpen, ble det også bygd tilfluktsrom under skolebygningen med inngang fra skolegården.
Mange av årene etter krigen, dvs. fra ca. 1960 og fram til slutten av 1980-tallet, var preget av et stort behov for utvidelse av Tordenskjolds gate skole. Det ble foreslått nybygg både på og i forlengelsen av skolens egen tomt, på toppen av Lømslands vei og i Kvartal 5 (Ekserserhuskvartalet). Samtidig var skolen i flere perioder truet av nedleggelse. Lærere, elever og foreldre kjempet innbitt for å få beholde en barneskole i sentrum, ikke minst gjennom sangen «La Todda leve», som ble musikkvideo i barne- og ungdomsprogrammet «Halvsju» høsten 1985. Til slutt landet byens politikere på å flytte den gamle skolebygningen 40 meter lenger inn i skolegården og samtidig snu bygget 90 grader. Denne spektakulære flytteprosessen fant sted i november 1987, og ved skolestart i august 1988 framsto Tordenskjolds gate skole i en restaurert, nyoppusset og mer moderne utgave. Nå var også ny kjelleretasje kommet på plass.
De siste årene har skolebygningen fra 1871 blitt supplert med flere nybygg. I april 1998 sto nye lokaler for 6-åringene ferdig, og i 2003/04 fikk skolen både ny og tidsriktig gymsal samtidig som deler av den gamle skolen ble bygd om. Nå kunne igjen 3. etasje tas i bruk, her ble det både plass til møterom, arbeidsplasser for lærerne og et flott personalrom med utsikt over byen.
18. oktober 2021 feiret Tordenskjolds gate skole sine første 150 år. Selve dagen ble markert med en samling for hele skolen i gymsalen, der utdeling av kake til både små og store var et av høydepunktene. Selve jubileumsfestlighetene måtte utsettes til slutten av april 2022 pga. både koronapandemi og en større lekkasje i gymbygget. 150-årsjubileet ble feiret en hel uke med arrangementer både på dag- og kveldstid, og ble en begivenhet alle med tilknytning til skolen kunne være stolte av.
I dag er Tordenskjolds gate skole, som opp gjennom årene er blitt kalt både «Tordens» og «Todda», eneste kommunale barneskole i sentrum. Elevene kommer fra bykjernen og Egsområdet, og elevtallet skoleåret 2022/23 er 154. 60% av elevene har minoritetsspråklig bakgrunn. På grunn av stadig økende elevtall har vi fra og med høsten 2022 fått en brakkeløsning i skolegården der de yngste barna holder hus. Her disponerer også SFO noen rom. Skolegården utvides fra og med vinteren 2023 med nye lekeapparater på deler av de ansattes parkeringsplass. I tillegg foregår det mye oppussingsarbeid i den gamle bygningen fra 1871. Skolens beliggenhet ved foten av Baneheia og med gangavstand til bibliotek, teater, kino, svømmehall m.m. gjør at nærområdene flittig brukes som alternative læringsarenaer og utgjør et viktig supplement til eksisterende skolebygg og skolegård.