Historie 1971 - 2021

Vardåsen 50 år - Skoles historie fra 1971 til 2021

1970: Søm var i ferd med å bli bebygd. Haumyrheia skole var sprengt.
Åpen skole skulle bygges på Søm – inspirert av nye trender utenbys fra.
Skoledirektør Torleif Vaksvik brant for den nye pedagogikken: – Tilpasset opplæring skulle inn i skolen som prinsipp. Et åpent bygg ville legge til rette for den nye pedagogikken.
Året før bygget stod ferdig 1970, fikk lærere fra Vardåsen skole; Margot Furre, Annhild Bartha og Anna Vaksvik stipend for å besøke skoler i England for å observere og lære om hvordan de praktiserte Integrert dag.

1971:
Vardåsen skole stod ferdig til skolestart. Kostnadene var kalkulert til kr 2.2 millioner kroner, men endte på kr. 2.175.000 kroner.
Skolen rommet 1. – 3. trinn med 3 klasser på hvert trinn.
Elevene fikk undervisning ca. 4 timer pr dag, 6 dager i uken. Det var ca. 12 pedagoger i jobb på Vardåsen skole. En full stilling for pedagogene utgjorde 30 skoletimer undervisning pr. uke.
Eivind Timenes var Vardåsen skoles første rektor.

Pedagogene opplevde at den åpne skoleløsningen utfordret dem. De måtte gjøre noe med pedagogikken. Møbleringen ble nå mer fleksibel mht. arbeidssoner (arbeidsplasser – tilrettelagt for samarbeid og individuelt arbeid), lyttekroker, mattekroker og bibliotek-krok m.m. Samarbeid pedagogene imellom ble viktig.
Lærerne ble kjent med hverandres sterke sider, og de fikk et bevisst forhold til at de lærte av hverandre og at de utviklet et profesjonelt fellesskap sammen. De var overbevist om at dette kom elevenes opplæring til gode.

1973: Laila Brunvand ble rektor for Vardåsen skole. Hun ble en god ambassadør i både inn- og utland for pedagogikken som ble drevet i den åpne skolen på Søm. Grunnskolerådet var oppdragsgiver.
Vardåsen skole og Fagerholt skole, som også var en åpen skole, hadde et organisert samarbeid seg imellom.  Åpen skole-pedagogikken på Vardåsen hentet også inspirasjon fra en barneskole i Namsos, Nord-Trøndelag.
Differensiering og tilpasset opplæring, stod sentralt. Det krevde samarbeid og et økt tilfang av konkretiseringsmateriell. Arbeidsprogram var en vanlig organiseringsform. De forskjellige elevene kunne arbeide med flere ulike typer oppgaver parallelt. Materiell og organisering gjorde at det var mulig å tilpasse opplæringen til den enkeltes nivå.

1984: Vardåsen skoles 2. byggetrinn bestod av en utvidelse av skolebygget på 1400 kvm og gav nå plass for 1. – 6. trinn. Nybygget inkluderte også et tilflukts-rom på 200 kvm. Det var innvilget kr. 9.800.000,- til byggeprosjektet, og kr. 954.000,- til inventar og utstyr.
Mellomtrinnet flyttet inn i det nye bygget. Dette var også organisert i åpne landskap, men med mulighet for lukking ved hjelp av foldevegger.
Antall pedagoger økte parallelt med at antall klasser økte fra 9 til 12. Antall pedagoger var nå ca. 20.

Lærerstudenter i praksis: Vardåsen skole har vært øvingsskole for studenter ved lærerutdanningen i Kristiansand, helt siden starten i 1971. Flere av pedagogene ved skolen var ansatt som øvingslærere ved Lærerhøgskolen. I perioder var Vardåsen skole den skolen i Kristiansand som tok imot flest lærerstudenter i praksis.

Vardåsens egen leirskolemodell: I 1989 ble Geirulv Stoveland ansatt som inspektør. Han innførte Vardåsen skoles særegne leirskolemodell med Skogskole på 5. trinn, Kystskole på 6. trinn og Fjellskole på 7. trinn. Småtrinnet hadde en aktiv uteskoleprofil. Det ble praktisert uteskole én dag i uka på småtrinnet.

Musikk og dans: Skolegårdsdans for alle og danseoppvisning av elever på 6. og 7. trinn har lange tradisjoner på Vardåsen. Dansegleden er merkbar. Store fellesarrangement med sang og musikk har gjennom årene satt sitt preg og gitt mange flotte opplevelser for elever, foresatte og skolens ansatte.

1993: Det ble bygget nye klasserom til førskolen, som fra 1997 ble 1. trinn.

SFO: Det har helt siden starten i 1994 vært stor oppslutning om SFO-tilbudet på Vardåsen skole. SFO-leder og pedagog Arild Øvsthus, har siden starten satt preg på det pedagogiske SFO-tilbudet for barna på 1. – 4. trinn. Meningsfulle og varierte aktiviteter ute og inne har vært vektlagt. De fleste fagarbeiderne er ansatt i 100% stilling og jobber både i SFO og i skolen. Dette har sikret kontinuitet og kvalitet på tilbudet i SFO.

1998: Mindre endringer ble gjort på bygget. Det gamle bygget ble bygget sammen med det nye.

2002:
Skolen ble bygget ut og fikk et stort og sentralt plassert bibliotek, samt egne arbeidsrom for lærerteamene 1. – 7. trinn. Samarbeidskulturen fikk bedre kår. Ledelsen la mye tid i å sette sammen pedagogene i velfungerende team. Det er to grupper på hvert trinn, men lærerteamet samarbeider tett og elevene har mange felles opplegg i løpet av ei skoleuke.

Skolens rektorer gjennom tidene:
Eivind Timenes rektor 1971 - Laila Brunvand rektor 1973 - Artur Tjemsland rektor: 1992 -
Anne Svensson rektor 2001 – Geirulv Stoveland rektor 2008 - Anne Svensson rektor 2010 –
Bente Marit Trygstad rektor 2017 –

Vardåsen skoles historie er sammenfattet av Geirulv Stoveland og Bente Marit Trygstad