Publisert: 10. oktober 2023 | Sist endret: 10. oktober 2023 | Forfatter: Thomas Temte

Velkommen til Vardåsen SFO

Skolefritidsordningen er et frivillig tilbud for barn fra 1. til 4. trinn, før og etter skoletid. Her legges til rette for barns medvirkning gjennom lek, aktiviteter og samvær med flere barn og voksne. Trivsel og vennskap har stort fokus. Gjennom hverdagsaktiviteter som utelek, konstruksjonslek, rollelek og voksenstyrte aktiviteter, trener barn sosiale ferdigheter og god samhandling. SFO er også arena for undring, latter og trøst!

Drift av SFO er nedfelt i kommunens retningslinjer og nasjonal rammeplan for SFO. Godt samarbeid med foresatte er en forutsetning for kvaliteten i tilbudet! SFO deltar på 1. trinns utviklingssamtaler, utover det ved behov. Kontakt oss gjerne i hentesituasjon eller kom innom for en prat. Vi samarbeider tett med skolen og kontaktlærerne på 1.-4. trinn og personalet jobber både i skole og SFO.
Visma Flyt Skole er SFO sin kommunikasjonsplattform med foresatte, nettadressen er https://www.kristiansand.kommune.no/vfs .

Foreldrebetaling
Foreldrebetalingen fastsettes av bystyret i forbindelse med årsbudsjettet. Gratis kjernetid for 1. trinn gjelder fra august 2022. Det er mulig å søke om redusert betaling basert på inntekt, og det er også søskenmoderasjon. Mer informasjon om foreldrebetaling kan leses på kommunens nettside her.

Aktiviteter:
SFO disponerer skolens inne- og utearealer etter skoletid. Disse er sløydsal og keramikk, gymsal og musikkrom, skolekjøkken, bibliotek og filmrom, mekkerom m.m. Det inviterer til aktiviteter som for eksempel:  Klatring, hinderløyper og spill i gymsalen. Dans, sang og bandøving i musikkrommet. Snekring og keramikkarbeid i sløyden. Reparasjon av sykler i mekke-rommet mm. Aktiviteter organiseres av barneveiledere, mye av leken er barnestyrt og det meste er frivillig og på barns premisser. Månedsplan blir sendt ut i visma hver måned. Egen plan for feriene.

Mat og måltider:
Morgen-SFO fra kl. 0730-0830 er fint for de som starter tidlig. Vi spiller, konstruerer og tegner og kanskje spises frokosten her. Neste måltid (etter matpakka kl. 11) er kl. 14. Det serveres mat hver dag. Noe varm mat, andre ganger brød med sunt pålegg, frukt og grønt. Høydepunkt er dagene med varmmat. Da serverer vi alt fra fiskekaker til lapskaus og pizza. Vi spiser gjerne ute når vi er på turer. Måltidene egner seg for samvær og gode samtaler.
Vi klarer å håndtere de fleste allergier. SFO har for øvrig fokus på matvaresvinn og sunt kosthold.

Åpningstider:
SFO er et tilbud før og etter skoletid kl. 0730-1630.
SFO har åpent i alle skolens ferier, bortsett fra fire uker i juli da SFO er stengt. SFO holder også stengt 5 planleggingsdager, samt julaften og nyttårsaften. Det praktiseres påmelding til SFO i skolens ferier med frist 3 uker i forveien. Dette for å kunne bemanne riktig og planlegge et ekstra godt innhold i feriene.

Dette skoleårets planleggingsdager for SFO:
Mandag 31. august 2023
Onsdag 16. august 2023
Fredag 20. oktober 2023
Tirsdag 2. januar 2024
Fredag 9. mai 2024

Etter SFO:

Gjennom Visma Flyt skole eller i appen Min skole, kan foresatte legge inn avtaler. Vi sender barn hjem fra SFO og følger opp venneavtaler, men gjør oppmerksom på at merknaden må være lagt inn før kl. 1100 samme dag. Beskjeder etter dette må sendes som sendes sms eller ringes inn til basen. Dette for å være helt sikker på at beskjeden har nådd frem til personalet.

Kontakt oss

Ta gjerne kontakt med oss om dere lurer på hvordan barna har det på SFO. Hentesituasjonen er en fin anledning til å ta kontakt med personalet, men avtal gjerne et møte om det er ønskelig. SFO-leder er tilgjengelig i kontortid utenfor åpningstiden til SFO.

Base 1. trinn - 90299583
Fellesbasen - 90365529

SFO-leder: thomas.temte@kristiansand.kommune.no eller gjennom Visma.