Velg seksjon Forside
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Rådgivertjenesten

Elevers rett til rådgivning

Elever i norsk skole har rett til nødvendig rådgiving. Rådgivingen skal bidra til at elevene finner seg til rette på skolen og hjelpe dem til å ta beslutninger knyttet til valg av utdanning og yrke.Hva påvirker ungdommens utdannings- og yrkesvalg? Mange faktorer spiller inn, men skolen kan bidra til at elevene får selvtillit, at de oppdager nye muligheter og får bekreftelse på sine handlinger og tanker. Skolen kan gi elevene informasjon og kjennskap til hvor de kan hente mer informasjon, og skolen kan hjelpe dem til refleksjon og til å bli gode karriereplanleggere. Det er viktig at skolen også involverer foreldrene i denne prosessen.Arbeidslivet blir stadig mer komplekst, og det er ikke lenger slik at elever utdanner seg til et yrke for livet. Dagens ungdom vil skifte yrke langt oftere enn foreldregenerasjonen, og dette stiller store krav til en fleksibel utdanning. For elevene er det viktig at de settes i stand til å reflektere over egne muligheter i kombinasjon med de muligheter og utfordringer arbeidslivet byr på. Yrkes- og utdanningsveilederen har et medansvar for å legge til rette for dette.Prosjektet Delt rådgivningstjeneste (2000-2003)  skulle «prøve ut om en deling av rådgivningstjenesten i én del for utdannings- og yrkesveiledning og én del for sosialpedagogisk veiledning kunne bidra til å styrke utdannings- og yrkesveiledningen til elevene, og bidra til mer bevisste utdannings- og yrkesvalg uavhengig av tradisjonelle kjønnsroller». Erfaringene fra prosjektet viser at en deling av tjenesten, sammen med nødvendig rydding og omfordeling av oppgaver, ansvar og roller, har styrket utdannings- og yrkesveiledningen.

Atlanten ungdomsskole

Hildegard Haugan har i stor grad ansvar for overgangen mellom ungdomsskole og videregående opplæring. Sissel Jensen fungerer på mange måter som en sosiallærer som kan gi hjelp og trøst til elever som av ulike grunner sliter på skolen. Begge rådgiverne fungerer som samtalepartnere for elevene, og de har egne kontorer der de kan snakke fortrolig med de elevene som ønsker en slik kontakt. Sissel har også et hovedansvar for sammensetningen av elevgruppene både i språkvalg, arbeidslivsfaget og i valgfagene. Sammen med den læreren som har ansvar for den spesialpedagogiske hjelpen som skolen gir, (Trine Borøchstein), er de to rådgiverne med i skolens ressursgruppe som har som hovedoppgave å følge med på de elevene som til en hver tid har behov for svært tilpasset opplæring, eller som har behov for ulike hjelpetiltak fra PPT eller andre hjelpeinstanser som f.eks. BUP.