Solåsveien 33 4330 Ålgård
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Innovasjonscamp på Gjesdal ungdomsskole

Mandag 27. og tirsdag 28. november gjennomførte Gjesdal ungdomsskole en innovasjonscamp for hele skolen i samarbeid med Ungt Entreprenørskap Rogaland, fokuset var FN sitt bærekraftsmål nr 12: «Ansvarlig forbruk og produksjon»

Dette var et spennende prosjekt for oss alle sammen, elevene og de ansatte på GUS hadde liten erfaring i å jobbe etter en innovasjonsmodell tidligere og Ungt Entreprenørskap hadde ikke gjennomført en så stor innovasjonscamp tidligere.

Mandagen startet med to fellessamlinger for alle elevene. I aulaen på Solås skole fikk elevene førstehånds kjennskap til utfordringene tekstilbransjen, teknologibransjen og matvarebransjen står ovenfor i møte med avfall. Takk til gode foredragsholdere! I Glassgården på GUS fikk elevene innføring i innovasjonsmodellen til Ungt Entreprenørskap av Kristina og Tonnie fra UE.

Deretter braket det løs med aktivt og kreativt arbeid. Fordelt på 99 ulike grupper skulle elevene velge et av temaene og utvikle en modell for et innovativt løsningsforslag for hvordan en utfordring kunne løses. I Glassgården på GUS var det rigget til en stor butikk der gruppene kunne «handle» det de trengte for å lage en modell.

Tirsdag ventet siste finpuss før alle de 99 gruppene skulle presentere for en av de 9 oppnevnte juryene. En jury var satt sammen av en representant i fra de ansatte på skolen og en representant i fra det lokale næringslivet. Til slutt fikk juryene de tøffe valget med å plukke ut en vinner i fra hvert trinn.

Til slutt samlet hele skolen seg i aulaen på Solås skole. Med over 470 elever, ansatte, jurymedlemmer og representanter i fra UE på plass, fikk vi virkelig testet kapasiteten til Ålgård sin storstue. Vi fikk en flott avslutning på innovasjonscampen med kåring av vinnere for de ulike trinnene og flotte tilbakemeldinger i fra UE og jurymedlemmene, de var imponert over både arbeidsinnsatsen og innovasjonsteften til elevene på GUS.