Hana skole, Postboks 583 4302 Sandnes
29300102030405
Gå til Its Learning
Sosiale medier på Godt og Vondt

Tone Warhaug møter foresatte på 5. - 7. trinn på Hana skole onsdag 18. januar kl. 1800-1930

Sosiale medier utgjør en stadig større del av unges fritid og vennskap. Sosiale medier er viktig for samhandlingen mellom de unge, og foresatte kan være bekymret for all tiden barna bruker på mobil og nettbrett. En del av bekymringen er også knyttet til hva som foregår i denne digitale samhandlingen mellom de unge. Oppfører de seg bra? Er de snille mot hverandre? Foregår det mobbing eller utestengning?

Skolen erfarer at elevene på mellomtrinnet er ganske aktive på sosiale medier, og det er fristende for mange å ta i bruke tjenester med 13 års aldersgrense eller høyere. Tone Warhaug kommer til Hana skole onsdag 18. januar for å snakke med elever og foresatte på 5. - 7. tinn om "Sosiale medier på Godt og Vondt". Hun vil snakke med elevene på dagtid, felles i aulaen i 4. time. Samme ettermiddag, klokka 1800 -1930 kommer hun tilbake for å snakke med elevenes foresatte, også dette i skolens aula. Hun tar da gjerne opp ting fra møtet med elevene tidligere på dagen.

Mange kjenner nok til Tone Warhaug fra før. Hun er ansatt som oppsøkende ungdomsarbeider i Sandnes kommunen. Sammen med to kolleger i har hun i flere år jobbet med kriminalitetsforebyggende og oppsøkende ungdomsarbeid. Målet er å tilby hjelp til barn, ungdom og familiene deres på et tidligst mulig stadium for å forebygge problemer blant annet knyttet til kriminalitet, rus, utfordringer på sosiale media og negative miljøer. Som en del av dette arbeidet drar hun rundt på skolen for å snakke/informere om barn/unge og sosiale medier.

Dette er et viktig og dagsaktuelt tema for elever og foresatte på mellomtrinnet på Hana skole. Vi opplever fra tid til annen at elever, ofte i ren ubetenksomhet, gjør ting på sosiale medier som andre ikke syns er greit. I verste fall kan dette dreie seg om mobbing eller andre ulovligheter. Sosiale medier er kommet for å bli, men de unge kan trenge hjelp av foresatte til å ferdes trygt og oppføres seg greit i denne virtuelle verdenen.

Vi håper og tror at foresatte vil sette av tid til dette felles foreldremøtet. Vi håper alle elevene blir representert med minst en foresatt.

Tone Warhaug tar gjerne imot innspill fra foresatte om det er noen spesielle spørsmål eller områder de ønsker hun skal gå inn på. I så fall kan spørsmål/innspill sendes til kontaktlærer som videreformidler til undertegnende.

Mvh