Meny
Velg seksjon Forside
Artikkel
Hana skole, Postboks 583 4302 Sandnes
Telefon: 51 33 67 00 Send oss e-post
Redaktør: Rektor Atle Sømme
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<april 2024><<
april 2024
mtotfls
25262728293031
01020304050607
08091011121314
15161718192021
22232425262728
29300102030405
Gå til Its Learning
Alternativt opplegg i forhold til julegudstjeneste

Nå går vi snart inn en hektisk måned kjent som desember. I år er skolen invitert til julegudstjeneste hos Hana kirke, og i samarbeid med FAU på Hana skole har vi takket ja til invitasjonen. Vi viser til vedlagt informasjonshefte om forskjellige aktiviteter knyttet til årshjulet, og ønsker her å informere om alternativt opplegg.

Vi streber hele tiden etter å gi et best mulig tilbud til alle våre elever. De som av religiøse eller filosofiske grunner ikke ønsker at barna deltar på ulike aktiviteter, skal gis et likeverdig tilbud på skolen. Dette vil være et opplegg som forsøker å ivareta formidling om tradisjoner. Rammene for i år er som følger:

Alternativt opplegg Hana skole – julen 2015

Skolen kan takke ja til å besøke gudstjenester som en del av sin generelle kultur- og tradisjonsformidling. Det alternative opplegget forsøker å ivareta formidling om tradisjoner.

Alternativt opplegg 1.-4. trinn

Julens tradisjoner:

1.    Vi lærer om hvilke ulike former for feiring av jul som finnes, og ser på likheter og ulikheter i ulike lands utøvelse av feiringen.

a.    «Jól» - norrøn tradisjon for feiring av midtvinterdagen.
b.    Den kristne høytiden jul.
c.    Jul i ulike land i Europa og andre deler av verden.

2.    Snakke om ulike symbol som finnes i julefeiringen.

3.    Refleksjon rundt jul – ved hjelp av et tankekart

4.    Skrive en bok om:
a.    Hvordan vi forstår jul.
b.    Ulike symboler ved jul – andre symboler som betyr noe for oss.
c.    En feiring vi kjenner til som kan minne om jul.

Alternativt opplegg 5.-7. trinn

 Julens tradisjoner:

1.    Vi lærer om hvilke ulike former for feiring av jul som finnes, og ser på likheter og ulikheter i ulike lands utøvelse av feiringen.

a.    «Jól» - norrøn tradisjon for feiring av midtvinterdagen.
b.    Den kristne høytiden jul.
c.    Jul i ulike land i Europa og andre deler av verden.

2.    Snakke om ulike symbol som finnes i julefeiringen.

3.    Refleksjon rundt jul – ved hjelp av et tankekart og styrkenotater.

4.    Lage en powerpoint om:

a.    Hvordan vi forstår jul.
b.    Ulike symboler ved jul – andre symboler som betyr noe for oss.
c.    En feiring vi kjenner til som kan minne om jul.