Ansvarlig bruka av KI
Publisert: 24. mars 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Martin Sletten

Bruk av KI i undervisningen på Havlimyra

Som de fleste har fått med seg så «eksploderer» bruken av KI, eller rettere sagt tilgjengelige språkmodeller, også blant elevene. Kristiansand kommune har etablert sin egen KI som tar hensyn til alt av regler innenfor personvern, dette gjør at lærerne nå kan bruke språkmodeller inn i undervisningen i større grad. Det ligger også informasjon om hvordan kommunen ser på kunstig intelligens i skolen. Oppvekst har også utarbeidet en plakat med retningslinjer som sier noe om hvordan KI bør og ikke bør brukes. Hva er god bruk, hva er dårlig bruk og hva defineres som juks er noe vi i skolen jobber med hele veien. Skolens mål er at våre elever skal utvikle en bevissthet rundt dette nye verktøyet slik at de er kjent med styrkene, svakhetene og fallgruvene ved bruk av språkmodeller.

Havlimyra skole samarbeider med UiA innenfor bruk av AI, og flere av våre fremoverlente lærere tester ut ulike gode møter å bruke AI som læringsfremmende hjelpemiddel.