Besøksadresse: Kamskjellveien 2, 4310 Hommersåk Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
Telefon: 51 686600 SFO 90872438 Send oss e-post
Redaktør: Rektor Helga M. Bertelsen
Kjekk artikkel i Sandnesposten

Ser en klar endring etter at de endret undervisningsformen ved denne skolen: - Bruker mindre tid på konflikter

På Kyrkjevollen skole på Hommersåk har ledelsen og de ansatte fått inn haugevis med leker før det nye skoleåret.

Dagen før Kyrkjevollen skole skal ta imot hundrevis av elever etter sommerferien har lærerne sin siste planleggingsdag.

For lærerne på første- og andre trinn startet de med et nytt prosjekt i fjor som skal gjøre overgangen fra barnehage til skole mye enklere. De ønsker å ha et stort fokus på læring gjennom lek. For å få til dette har ansatte ved skolen søkt i sosiale medier og på Finn.no etter leker som gis bort.

I et av klasserommene på skolen har de samlet opp flere kasser med både lego, dukker, togbaner, lekekjøkken og mange andre forskjellige leker.

– Vi har vært hos tidligere elever og deres foresatte for å hente leker til skolen. Vi har hentet leker på Hundvåg, Ålgård, Sunde, og hentet leker hjemme hos oss selv, forteller Annelin Rasmussen, som er kontaktlærer for 1.-klassingene ved Kyrkjevollen skole. Hun har planlagt skoleåret for 1. klassetrinnet sammen med Vibecke Kvinge, Monica Stangeland Olsen, og Filip Valle Landmark.

De kan fortelle om at responsen for å gi bort leker til skolen har vært stor, noe de setter stor pris på. – Vi har fått inn veldig mye, men vi trenger fremdeles mer leker med tanke på at vi har så mange barn her. Spesielt uteleker skulle vi hatt mer av, forteller Rasmussen.

Stort engasjement

I et annet rom sitter lærerne for 2. trinn og planlegger skoleåret 2023 / 2024. En av pådriverne for prosjektet med å søke etter leker som folk gir bort er Cecilie Aareskjold Elde.

– Vi har ikke mer midler til å kjøpe inn helt nye leker, så dermed måtte vi gå for alternative løsninger som «Arvesentralen» på Facebook, i tillegg til at vi finner ting på Finn.no, forteller Elde.
Engasjementet for å hente leker har vært stort blant både ansatte og andre i lokalsamfunnet. Deler av sommerferien har de brukt på å hente leker som passer for barn fra fem til åtte år.

Samtidig er de klar på at de har sett en klar endring etter at de fikk inn leker i undervisningen.

– Tidligere har vi brukt mye tid på å være ute og å hente dem inn til timene, men nå slipper vi det siden elevene synes det er så kjekt å kunne bruke lek som en del av undervisningen, forteller Elde videre.

Også rektor ved skolen Helga Mossige Bertelsen kan fortelle om at flere foreldre har vært positive til den nye måten å undervise ungene på.

– Foreldre som har hatt barn her tidligere har gitt oss positive tilbakemeldinger om endringene. De forteller at det er en helt annen oppstart hvor den er mer lik barnehagen. Det gjør at barna håndterer overgangen bedre, forteller Bertelsen.

Mindre konflikter
Skolen har ikke SFO i skolens lokaler, men i Riskahallen, som ligger noen hundre meter fra skolen. Elevene ved Kyrkjevollen kan begynne dagen enten med frokost eller med lek, alt etter hva de måtte ønske.

Selv om lærerne planlegger for hva de skal gjøre i løpet av skoleåret og hvilke læremål de skal oppnå mener de det er viktig å kunne ha fleksibilitet i hverdagen.

– Vi lar oss ikke styre av timeplanen, vi vet hva vi skal og hvor vi vil, men veien blir litt til mens vi går. Dersom noe ikke funker så gjør vi noe annet, forteller Elde.

Ledelsen ved skolen har gitt lærerne friheten til å kunne bruke mer lek i undervisningen. Avdelingsleder Lene Johnsen Frafjord forteller at de ser en klar endring etter at prosjektet ble satt i gang.

– Det er mindre konflikter å ordne opp i, og da har du mer tid til å lære når de kommer inn til tiden de skal komme inn på, forteller hun.

Artikkelen er lagt ut med tillatelse fra Sandnesposten