Meny
Forside
Haugen 12 4323 Sandnes. Postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
Telefon: 51 33 79 00 Send oss e-post
Redaktør: Bente Aarsvoll
Periodeplan
9A - Periodeplan
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Ungdomstrinn i utvikling

Torsdag 10. september skal vi ha UIU samling her på Lundehaugen. Elevene får gå hjem etter lunsj den dagen, men det forventes at elevene jobber med de læringsoppdragene de har fått når de kommer hjem..
Ungdomstrinn i utvikling er en nasjonal satsing med tilbud om støtte til lokalt utviklingsarbeid i klasseledelse, regning, lesing og skriving. Alle skoler med ungdomstrinn får i perioden 2013-2017 tilbud om å delta. Ungdomsskolene i Sandnes kommune er i pulje 2 , og  vil motta støtte fra Universitet i Stavanger. Støtten vil gå over tre semestre for hver skole med oppstart høsten 2014.Universitetet skal bidra med pedagogisk og fagdidaktisk kompetanse og blant annet gi eksempler på praktisk og variert opplæring. En suksessfaktor i arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling er at UIS og skolen/skoleeieren setter av tilstrekkelig tid til å avklare forventninger til hverandre, og til arbeidet som skal gjøres. UIS skal bidra i skoleeiernes og skolenes arbeid med å analysere og konkretisere utviklingsbehov innenfor satsingsområdene. Institusjonen skal gi faglig støtte og legge til rette for faglig refleksjon på skolen om videre utvikling av praksis innenfor satsingsområdene som skoleeiere og skoler har valgt. Dette innebærer blant annet å bringe inn eksisterende forskningsbasert kunnskap, og for eksempel bruke denne kunnskapen som grunnlag for videre utvikling i samarbeid om FoU. Institusjonen skal også bidra med kunnskap om organisasjonsutvikling, slik at arbeidet med skolebasert kompetanseutvikling videreføres på skolene også etter at støtten fra UIS er avsluttet. Statistikk og forskning viser at elevenes motivasjon for læring er lavest på ungdomstrinnet. Mange elever opplever at skolehverdagen er kjedelig og monoton. Dette fører til at elever sakker akterut i læringen og at en del av dem aldri fullfører videregående opplæring. For å finne svaret på problemet med lav motivasjon har Kunnskapsdepartementet hatt dialog med et høyt antall elever, lærere og foreldre på ungdomstrinnet. De har sagt sin mening om hvordan ungdomstrinnet bør fornyes. Det har vært et nært samarbeid med de ulike organisasjonene som er engasjert i å gjøre ungdomstrinnet bedre. I samtalene og tilbakemeldingene fra elever, lærere, foreldre og andre, kom det fram et klart og sterkt ønske om at arbeidsmåtene på ungdomstrinnet må bli mer praktiske og varierte. Samtidig er det viktig at undervisningen oppleves både relevant og utfordrende. Dette vil kunne være et viktig bidrag for å øke motivasjonen og innsatsen til elevene. Satsingen har tre sentrale virkemidler- skolebasert kompetanseutvikling, lærende nettverk og pedagogiske ressurser. Ungdomsskolene i Sandnes kommune har valgt satsningsområdene klasseledelse(læringsledelse) og lesing. Lundehaugen ungdomsskole er i et lærende nettverk sammen med Skeiene ungdomsskole, men vi kommer også i interne samarbeidsfora på skolen til å rette søkelyset på satsningsområdene klasseledelse(læringsledelse) og lesing. Samarbeidstiden internt på skolen vil også bli brukt til å legge til rette for- og utveksle erfaringer, slik at elevene vil få oppleve at arbeidsmåtene blir enda mer praktiske og varierte i en relevant og utfordrende undervisning. For ytterligere informasjon se http://www.udir.no/Utvikling/Ungdomstrinnet/