Trinn Forside
7.trinn
Forsterket avdeling
0.trinn
Hovedadresse Besøksadresse: Postveien 65 4307 Sandnes Telefon: 51338400 og 47503435 Send oss e-post
Postadresse Trones skole, Postboks 583 4302 Sandnes
Redaktør: Mats Herholdt-Bjørnrå
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Nettvett

Her kan du lese litt om nettvett, hva som er lurt og ikke så lurt.

Hva er lov, og ikke lov?

Det er ikke alltid like lett å vite hva som er lov og ikke lov på nett. Lover og regler som gjelder for nettbruk kan være vanskelig å forstå.

• Det er ikke lov å legge ut bilder eller film av andre uten å spørre om lov først.
  • Det er ikke lov å logge seg inn på en annens profil, selv om du kan passordet - og det er heller ikke lov å sende meldinger eller legge ut bilder i en annen persons navn.
  • Det er ikke lov å sende trusler på mobil eller på nett.

Det er også mange ting vi gjør på nett som ikke er ulovlig, men som ikke er særlig hyggelig. Her er noen tips til hva du bør unngå å gjøre:

• Ikke sende stygge meldinger på mobil eller nett.
  • Ikke legg igjen en dum kommentar på et bilde på for eksempel Instagram, Youtube eller Facebook Hvis du får et bilde av en person som du forstår vil bli lei seg hvis du sender videre - ikke send videre! Ta heller ikke skjermdump og spar på bildet.

Husk på at regler som gjelder i samfunnet generelt også gjelder på nett. Det vi gjør på nett er ikke noe annerledes enn på skolen, hjemme eller på trening - så du må oppføre deg på nett akkurat som du burde oppføre deg i livet ellers.

Gode linker hvis du vil lese mer:

www.dubestemmer.no, Røde kors om nettvett www.medietilsynet.no/barn-og-medier

Sjekk også disse linkene: Donald Duck hefte om nettvett , Bok for de yngste

Filmer, se på hvilke alder som er anbefalt. Se sammen med barnet og diskuter: Filmer

Her kan du lære mer på et GRATIS nettkurs, sitt gjerne sammen med noen hjemme: IKT for elever.Internett og nettvett.