Informasjon om FAU og Foreldrenettverk

Opplæringen i skolen skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet, og samarbeidet skal bidra til å styrke elevenes læring og utvikling. God kommunikasjon mellom hjem og skole bidrar positivt til skolens arbeid med læringsmiljøet og til elevenes oppvekstmiljø. Foresatte har hovedansvaret for barnets oppdragelse og utvikling. De er barnas viktigste omsorgspersoner og har kunnskap som skolen kan bruke for å støtte elevens danning, læring og utvikling. Skolen har det overordnede ansvaret for å ta initiativet til og tilrettelegge for samarbeid.

Dette kan du forvente av skolen:
Skolen skal arbeide i tråd med kommunens Rammeverk for Kvalitet og Mestring. Hovedfokuset er å skape et inkluderende læringsmiljø der alle barn og unge opplever at de er inkludert i fellesskapet. Elevmedvirkning er et viktig prinsipp i alle saker som involverer elever, både faglig og psykososialt. Skolen skal også samarbeidet tett med hjemmet i saker som angår barns trivsel og læring. Dersom det blir behov for støtte og hjelp fra eksterne tjenester som Pedagogisk Psykologisk Tjeneste, Familiesenter, Barnevern og BUP, vil skolen opprette et tett samarbeid med foresatte som første initiativ.

Foreldregruppe, foreldrekontakt:
Skolen legger til rette for at hver klasse får velge en foreldrekontakt og en vararepresentant, ved skolestart hver høst. Disse blir foreldrenes bindeledd til skolens Foreldreråd, og skolens lærere og ledelse. Foreldrekontaktene sitter som foreldregruppas representant i Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU).

Foreldrerådets arbeidsutvalg - FAU:
FAU består av representanter fra alle skolens klasser. FAU velger sin egen leder ved skolestart. Vararepresentanten rykker opp og blir neste skoleårs foreldrerepresentant. FAU har et månedlig møte der de tar opp og medvirker i saker som angår elevenes skolehverdag, både med tanke på læringsarbeid og trivsel. FAU samarbeider med skolens rektor. Rektor informerer FAU om skolens virksomhet. Leder av Foreldrerådets arbeidsutvalg sitter som foreldrenes representant i skolens Samarbeidsutvalg. FAU har en egen informasjonsside unders skolens nettside.

Foreldrenettverk:
Foreldrene i hver klasse kan danne foreldrenettverk. Foreldrenettverk er en møteplass for samtale mellom foreldre, som også kan romme vanskelige ting. Foreldrenettverk er et verktøy for å styrke og vedlikeholde det sosiale miljøet blant foreldre og elever og for å forebygge mobbing og psykososiale vansker. Skolen anbefaler at foreldrene deltar i foreldrenettverk, og det legges opp til 2 møter i høstsemesteret og 2 møter i vårsemesteret. Det er foreldrene selv som driver nettverket. For barn i oppvekst er det en styrke at foreldrene i klassen kjenner hverandre, og kan være konstruktive sammen. Rektor informerer om Foreldrenettverk på foreldremøtene ved skolestart.