Informasjon om Samarbeidsutvalg og Skolemiljøutvalg

Samarbeidsutvalget (SU) er skolens øverste rådgivende og kontaktskapende organ for alle parter i skolesamfunnet. Utvalget skal arbeide for å fremme kontakten mellom skolen og lokalsamfunnet og skal gielevene og foreldrene reell medvirkning gjennom et gjensidig forpliktende samarbeid med skolen, samt gi ansatte medvirkning på egen arbeidsplass.

Samarbeidsutvalget utgjør også skolemiljøutvalg (SMU) på skolen og skal bidra til å skape et godt skolemiljø og
sikre elevenes rett til et godt fysisk og psykososialt læringsmiljø. Når samarbeidsutvalget er skolemiljøutvalg,
skal det være satt sammen slik at elever og foreldre til sammen er i flertall.
Arbeidet i samarbeidsutvalget skal være preget av respekt, tillit, åpenhet, likeverdighet og dialog.

Sammensetning

Samarbeidsutvalget består av:

2 fra undervisningspersonalet
1 fra øvrige ansatte
2 fra foreldrerådet. Den ene er lederen av foreldrenes arbeidsutvalg
2 fra elevrådet
2 fra kommunen. Den ene er rektor på skolen. Den andre oppnevnes av kommunestyrets valg- og
honorarkomite

For alle representantene velges det personlige varamedlemmer
Utvalget velger selv leder og nestleder. Rektor er utvalgets sekretær.