Publisert: 15. april 2024 | Sist endret: aldri | Forfatter: Susanne Stav Graasvoll

Velkommen til KI i Kristiansandsskolen!

Du har kanskje hørt om ChatGPT (Chat Generative Pre-trained Transformer) som er en generativ kunstig intelligens, eller sagt på en annen måte, en kunstig intelligent språkmodell.
ChatGPT er som en veldig smart, snakkende robot. Det er ikke en ekte person, men den kan snakke og svare på spørsmål. Roboten lærer fra alle de fine samtalene den har med folk, og det gjør den bedre og bedre til å forstå og svare på ting.

Elever og lærere har fått tilgang på en kunstig intelligent robot gjennom ulike varianter av en språkmodell på nettsiden ki.ikrs.no. Her kan elever og lærere utforske teknologien på en kontrollert og trygg måte. Dette forbereder dem på en hverdag der kunnskap om digitale verktøy og evnen til å forstå ny teknologi er avgjørende. Elevene logger seg på med sin FEIDE-bruker.

Når du spør KI-modellen et spørsmål, regner den ut hvilket ord som mest sannsynlig vil passe inn for å gi mening. Språkmodellen generer altså det neste ordet. Husk at språkmodellen ikke er et oppslagsverk. KI-modellen er ikke trent på tekst som er nyere enn høsten 2021.