Foreldreutvalget (FAU)

FAU representerer alle foreldrene ved skolen. FAU skal sikre at foreldrene har reell medvirkning, fremme foreldrenes fellesinteresser og medvirke til at elevene og foreldrene kan ta aktiv del i arbeidet med å skape et godt skolemiljø.

FAU-representantene på Wilds Minne skole velges på følgende måte:
Det velges to vararepresentanter til FAU på våren fra 1. Klasse til 6. Klasse. Representantene for 1. klassetrinn velges i første foreldremøte ved nytt skoleår. Valgene skjer helst i forbindelse med foreldremøter. Rektor og tidligere FAU-leder sørger for opplæringen av nye tillitsvalgte.

Kontaktlærer informerer om valgte representanter til skoleledelse. Representantene velges for 1-2 år av gangen. For hver representant er det en vara. Vararepresentantene møter som stedfortreder ved frafall fra faste representanter. Vararepresentanten rykker opp som representanter det påfølgende år for å sikre kontinuitet. Av hensyn til kontinuitet, bør også FAU-nestleder rykke opp til å bli FAU-leder det påfølgende år. Det er viktig at foreldrerepresentantene gjenspeiler et representativt utvalg elever med hensyn til kjønnsfordeling.

Her på FAUs side ligger for øvrig mer informasjon, tips, ideer og filer som kan være nyttige for trinnkontaktene.

FAU og skolen har i samarbeid laget ett årshjul for skole-hjem samarbeid. Det er laget detaljert plan for alle trinn med aktiviteter som skjer gjennom året, og hvem som har ansvar for hva. Det kan være en god hjelp for foreldrekontakter og kontaktlærerne. Dokumentet skal være "levende", og vil kunne oppdateres og utvides med flere tips underveis.