Velg seksjon Forside
01020304050607
29300102030405
Med rett til å lykkes!

Vår visjon er utarbeidet over tid, og hele personalet har vært involvert i prosessen. Vi er stolte av visjonen vår, og mener den sier noe om hva vi som skole står for. Retten til å lykkes gjelder for både elever og ansatte.

For å kunne lykkes er alle avhengig av hverandre. Å lykkes innebærer både en rettighet og en plikt, alle må gjøre en innsats for seg selv og for andre.

For at elevene på skolen skal kunne lykkes må de:

Bli sett, bekreftet og oppleve mestring, sosialt og faglig, hver dag. De skal oppleve å få ros hver dag. Elevene skal trives i fellesskapet på skolen. En forutsetning for dette er at de er trygge, har venner og føler at de er godt likt. Alle elevene skal ha gode relasjoner til lærerne og medelever.Skolekulturen må være slik at vi fremhever de gode prestasjonene til elevene og hjelper dem til å gjøre det bra på skolen. Eleven skal tørre å gjøre det bra på skolen. Elevene må få målsetninger med realistiske forventninger og tydelige tilbakemeldinger. De må selv være med å ta ansvar, og bidra med egeninnsats. De skal arbeide engasjert i egen læringssone. Et godt oppvekstmiljø er viktig for å lykkes på skolen. Skolen må derfor sørge for et godt og konstruktivt samarbeid med hjemmet.

For at de ansatte på skolen skal kunne lykkes må de:

Bli sett, verdsatt, få tilbakemeldinger og få oppleve mestring. Å få bruke sine evner og gjøre ting som en er flink til, er en forutsetning for lykkes. Få mulighet til kompetanseutvikling. Kulturen må være preget av åpenhet, respekt og samarbeid der alle er med og bidrar. Alle ansatte må være lojale mot de felles retningslinjene vi som skole har. Oppleve et godt samarbeid med ledelsen, foreldre, kolleger, elever og andre samarbeidspartnere.

For at organisasjonen skal lykkes må vi:

Oppleve at elever og ansatte lærer og trives. Ha gjensidig respekt for alle i organisasjonen. Ha felles mål og retning som alle har et eierforhold til. Alle de ansatte må bidra med innsats, engasjement og fleksibilitet for å nå målene. Organisasjonen trenger lojale medarbeidere som vil ha en ”vi-skole”.Kulturen må være preget av et godt samarbeid i hele organisasjonen, trivsel, hjelpsomhet, oppmuntring, åpenhet og raushet, der alle ansatte gir og tar. Alle må bidra med positiv eksponering av skolen. Solås skole er en kollektiv skole.

Vår visjon utdypes i våre verdier. Les mer om dem her på nettsiden!