KLASSER Forside
Klasse 5
Klasse 6
Klasse 7
Besøksadresse Skipsbyggergata 19 A 4077 Hundvåg Telefon: 51913770 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069, Forus 4068 STAVANGER
Rektor: Nina Elise Grødem
Calendar
Title and navigation
<<<mai 2024><<
mai 2024
mtotfls
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
Innlogging på nettside for ansatte
minadmin.no
TRAFIKKSIKKERHET FOR BARNA PÅ BUØY SKOLE

Hele skolens område skal være trygt å ferdes i for alle barn på Buøy skole, til enhver tid. Derfor setter vi inn et støt for å sikre at hele skolens område blir bilfrie soner, det vi kaller hjertesoner. Det betyr at barn som blir kjørt til skolen skal settes av på dedikerte steder som er utenfor skolens areal.
På tross av at det finnes såkalte ‘hjertesoner’ på skolen, ser vi at mange fremdeles kjører opp på skolens område for å slippe av barna sine om morgenen. Dette skaper trafikksituasjoner som kan være farlige for barna som er på vei til skolen.
Skolen og FAU ber om at ALLE respekterer hjertesone-regelen og benytter avsettingsplass som er skiltet ved Rosenberg/Clipperveien. Det ligger på andre siden av gata for innkjørselen til skolen. Barna kan benytte undergangen for å komme seg til skolen derfra.
I en tid fremover vil vi kjøre en HJERTESONE-KAMPANJE hvor det vil være vakter plassert ved skolens innkjørsel ved Clipperveien for å unngå trafikken i skolens område og for å vise vei til området barna kan settes av på.
Vi takker på forhånd for samarbeidet! Dette gjelder alle våre barns sikkerhet.
Skiltet "Hjertesone" som er plassert ved skolens område forteller at vi er en "hjertesone-skole", og at man IKKE skal kjøre inn til skolen for å sette av barna.

Bakgrunn Hjertesone

Stavanger kommune har i samarbeid med Trygg Trafikk og Rogaland fylkeskommune etablert hjertesone rundt flere barneskoler i Stavanger kommune. En hjertesone er en sone rundt skolen hvor foreldre og foresatte oppfordres til å ikke kjøre inn i. Det lages droppsone utenfor hjertesonen hvor foreldre kan sette av barna. Etablering av hjertesone er et forsøk på å motivere barn og unge til å sykle og gå til skolen. Det er også et trafikksikkerhetstiltak da man minker biltrafikk nær skolen og skaper gode rammer for å ferdes bilfritt til skolen. For at dette skal bli vellykket er vi avhengige av at foreldre og ansatte bruker droppsonen og respekterer hjertesonen, dersom dere må kjøre.
Våre to avsettingsområder (skiltet) er nede ved innkjørselen til Rosenberg/Clippervegen. Pass på at barna blir satt av på fortauet, slik at ikke farlige situasjoner oppstår.
For mer informasjon om hjertesone, se link: https://www.tryggtrafikk.no/skole/hjertesone/