Velg seksjon Fiolin Fag
Rettedalen 4 4330 Ålgård
Telefon: 97642892 Send oss e-post
Redaktør: Jonas Skartveit Rogne, rektor

Har du en fiolinist i magen?

Fiolin er et instrument med lange tradisjoner, spesielt i klassisk musikk. Instrumentet er imidlertid også mye brukt i andre sjangre, som jazz, rock og folkemusikk for å nevne noen.

Fiolin er både et solistisk instrument og et ensembleinstrument, og er en naturlig del av mange ulike besetninger. Musikk er en sosial aktivitet, og vi legger opp til en viss grad av samspill i undervisningen.Det er også mulighet etter hvert for orkesterspill i samarbeid med Sandnes kulturskole i et av deres orkestre, siden det per nå ikke er mange nok til å danne egne orkestre i Gjesdal.

Aldersgrense for å søke er 1. klasse.

Spilletimene varer i 20 minutter, og vi har en time pr skoleuke. Instrument og fiolinkasse kan leies av kulturskolen. Det finnes flere størrelser, så leiefioliner er veldig praktisk – da trenger man ikke kjøpe ny fiolin hver gang eleven vokser fra instrumentet sitt . Skulderstøtte, noter og harpiks må eleven ordne med selv – men mer om dette på timen.

Vi er for øyeblikket en fin liten gjeng på fiolin, med undertegnede - Marianne Hatleskog Munthe-Kaas - som lærer. Det forventes at dere er fleksible med tanke på timeplanforandringer i forbindelse med konserter og annen utadrettet virksomhet, som for eksempel huskonserter. Veveriet, Ålgård kirke og Kongeparken har ofte blitt brukt som konsertarena.

Høres dette kjekt ut så finner du søknadsskjema på nettsidene til kulturskolen.

Kom og bli med!