Hana skole, Postboks 583 4302 Sandnes
01020304050607
Gå til Its Learning
Skolens aktivitetsplikt

1. august 2017 ble opplæringslovens kapittel 9 A endret. Det er den delen av skolens lovverk som handler om elevenes skolemiljø. Noe av det mest sentrale i lovendringen er aktivitetsplikten.

Kapittel 9 A 4: Aktivitetsplikt for å sikre at elevar har eit trygt og godt psykososialt skolemiljø  kapittel 9 A i opplæringsloven.

Aktivitetsplikten gjelder for alle som arbeider eller utfører en tjeneste på skolen. Aktivitetsplikten skal sikre at skolene handler raskt og riktig når en elev ikke har det trygt og godt på skolen, at ingen voksne på skolen skal kunne snu seg vekk og si at de ikke vet, ser eller kjenner til at elever utsettes for mobbing eller andre former for krenkelser på skolen. Aktivitetsplikten skal videre sikre at det skal nytte for barn og ungdom å si fra dersom de ikke opplever skolemiljøet trygt og godt, og den skal ivareta involverte elevers rett til å bli hørt.

Nulltoleranse mot krenking

Lovverket slår:

• alle elever har rett til et godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring
  • skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold og diskriminering.

Aktivitetsplikt for skolene

Aktivitetsplikten innebærer at skolens ansatte har:

• plikt til å følge med om elevene har et godt skolemiljø
  • plikt til å gripe inn i akutte situasjoner
  • plikt til å varsle all mistanke om og kjennskap til at elever ikke har et godt skolemiljø
  • plikt til å undersøke all mistanke om og kjennskap til at elever ikke har et godt skolemiljø
  • plikt til å sette inn tiltak når elever ikke har et godt skolemiljø

Denne aktivitetsplikten gjelder for alle voksne som arbeider på skolen.

Meld fra til skolen

Dersom en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, kan eleven selv eller de foresatte melde fra til en av de ansatte på skolen. Skolen må da innen en arbeidsuke sette inn tiltak for å sikre at eleven får et godt skolemiljø. Tiltakene skal skriftliggjøres i en plan som viser:

• Hvilke problem som skal løses
  • Hvilke tiltak skolen har planlagt
  • Når tiltakene skal gjennomføres
  • Hvem som er ansvarlig for å gjennomføre tiltakene
  • Når tiltakene skal evalueres

Henvendelse til Fylkesmannen

Dersom en elev ikke har et godt skolemiljø, kan eleven eller de foresatte melde saken til Fylkesmannen i Rogaland etter at saken er tatt opp med rektor. Fylkesmannen kan da vedta hvilke tiltak skolen må sette inn for å sikre eleven et godt skolemiljø. Dersom Fylkesmannen skal behandle en henvendelse fra en elev eller elevens foresatte, må saken ha blitt meldt til rektor på forhånd og skolen må ha hatt en ukes tid på seg til å sette inn tiltak.

Informasjonsvideo

Fylkesmannen har laget en kort informasjonsvideo om retten til et godt skolemiljø.

Ytterligere informasjon på foreldremøter

Det vil bli gitt mer informasjon om regelverket for et godt skolemiljø på foreldremøter i høst. På foreldremøtene vil og skolens arbeid for et godt skolemiljø bli presentert.

Nullmobbing.no

Utdanningsdirektoratet har opprettet en egen hjemmeside nullmobbing.no. Her finnes ytterligere informasjon om regelverket og gode råd til elever og foreldre.

Lokal handlingsplan - Hana skole

Hana skoles visjon er at Glade Barn Lærer Best. Vi arbeider kontinuerlig for å skape et trygt og godt læringsmiljø for alle våre elever, forankret i kapittel 9A i opplæringsloven. Når nå regelverket er endret, vil vi vi fra oppstart skoleåret 2017-2018 justere skolens praksis etter det nye regelverket. Vi vil også nytte anledningen til å revidere skolens handlingsplan mot mobbing. Vi ønsker at skolens arbeid for skape godt skolemiljø, og skolens forebyggende arbeid mot mobbing skal komme tydeligere frem. I revideringen ønsker vi derfor å bytte planens tittel til "Handlingsplan for godt skolemiljø".

Vi ønsker å bruke noe tid høsten 2017 til revisjonsarbeidet. Vi vil blant annet invitere de ulike rådene ved skolen (elevråd, FAU, SU) til å komme med synspunkter og innspill før handlingsplanen endelig vedtas i skolens SMU (SkoleMiljøUtvalg). Inntil reviderte utgaver foreligger, vil eksisterende planer gjelde (jfr høyre margmeny).