Meny
Velg seksjon Forside
Hana skole, Postboks 583 4302 Sandnes
Telefon: 51 33 67 00 Send oss e-post
Redaktør: Rektor Atle Sømme
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<august 2025><<
august 2025
mtotfls
28293031010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
01020304050607
Gå til Its Learning
Utviklende matematikk

Til foresatte på 1.trinn!  

For å få mer innblikk i hva utviklende matematikk er, oppfordrer vi foresatte til å delta på foreldremøte på UIS.

Det er satt av to foreldremøter dere kan velge mellom.

Det første blir avholdt onsdag 26. september kl.18.00-20.00.

Det andre alternativet er torsdag 4.10. kl.18.00-20.00 uke 40

UIS oppfordrer foresatte til å delta på ett av disse.

Litt informasjon om matematikkopplæringen på skolen vår. 


 
 
 

På skolen vil vi arbeide med en del grunnleggende matematiske begrep som det vil gå fram av arbeidsplanen. 

I tillegg vil vi øve på å telle og sammenligne mengder og antall. Å finne forskjeller og likheter mellom ulike objekter er også med.

Lærebøkene vi bruker har mye tekst. Denne er mest tenkt for læreren. Det legges vekt på mye diskusjon og samtale i klassen der elevene bruker begrepene og setter navn på det de observerer. Dette ble det orientert om på foreldremøtet den 22.08.18 

På foreldremøtet i august ble det delt ut et hefte med forklaringer på flere av begrepene elevene skal lære. Meld fra hvis du ikke fikk med deg et eksemplar, vi har flere. :-D

Når det gjelder lekser, er det nødvendig at dere foreldre hjelper til med å lese oppgavene i starten. Leksene blir en repetisjon av begrep elevene lærer på skolen.  Ikke vær redde for å gjøre oppgaver feil. Hvis elevene tolker en oppgave feil og svarer riktig ut fra sin tolkning, så er det helt greit.

Elevene skal læres opp til ikke å være redd for å gjøre ’feil’ / skrive ’feil svar’! Eventuelle misforståelser rydder vi opp i på skolen.

Noen ganger får elevene lekser i en skrivebok med ruter. 

Under er de ulike begrepene vi skal arbeide med i den nærmeste framtid. Erfaringsmessig kan elevene veldig mange av disse allerede når de begynner på skolen. 

Noen begreper som ’færre/færrest/flest’ blir ikke brukt så mye i det daglige. Disse begrepene jobber vi ekstra mye med. Dersom elevene er usikre på noen av disse, vil vi anbefale at de brukes hjemme når det er naturlig.

 Her er en oversikt over noen begreper vi vil jobbe med i starten:

Sammenlikning

Begreper knyttet til kvantitative (tellbare) mengder: mange, få, flere/flest, færre/færrest, like mange, flere enn, færre enn, osv.

Begreper knyttet til kontinuerlige (ikke tellbare) mengder: mye, lite, mest, minst, like mye, mer enn, mindre enn, osv.

KlassifiseringRekkefølge og plassering Noen viktige: først, sist, foran, bak, mellom, i midten, nest først/sist, før, etter, første gang, siste gang, høyre, venstre.

Gruppere etter karakteristiske trekk/egenskaper ved gjenstander – f.eks. farge, form, størrelse og plassering.

Se etter likheter og forskjeller. 

Mvh lærerne på 1.trinn:  Ajla, Rita, Malin, Benedikte og Gitte