Under er de
ulike begrepene vi skal arbeide med i den nærmeste framtid. Erfaringsmessig kan
elevene veldig mange av disse allerede når de begynner på skolen.
Noen begreper som ’færre/færrest/flest’ blir
ikke brukt så mye i det daglige. Disse begrepene jobber vi ekstra mye med.
Dersom elevene er usikre på noen av disse, vil vi anbefale at de brukes hjemme
når det er naturlig.
Her
er en oversikt over noen begreper vi vil jobbe med i starten:
Sammenlikning
Begreper knyttet til kvantitative
(tellbare) mengder: mange, få, flere/flest, færre/færrest, like mange, flere
enn, færre enn, osv.
Begreper knyttet til kontinuerlige (ikke tellbare) mengder: mye, lite, mest,
minst, like mye, mer enn, mindre enn, osv.
KlassifiseringRekkefølge
og plassering
Noen viktige: først, sist, foran,
bak, mellom, i midten, nest først/sist, før, etter, første gang, siste gang,
høyre, venstre.
Gruppere etter karakteristiske
trekk/egenskaper ved gjenstander – f.eks. farge, form, størrelse og plassering.
Se etter likheter og forskjeller.
Mvh
lærerne på 1.trinn: Ajla,
Rita, Malin, Benedikte og Gitte