Forside
Besøksadresse Johannes Læringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
Barns rettigheter

Rettighetsslottet er en nettressurs som lærer barna om barns rettigheter gjennom tegneserier, spill, film, musikkvideoer og quiz. Barn i Norge og flere andre land i verden forteller om retten til å bli hørt, om rettferdighet og urettferdighet, og om retten til liv, trygghet og utdanning. Rettighetsslottet passer for de eldste barna i barnehagen og elever på 1.-4. trinn og undervisningsressursen er gratis.

NAFO har i samarbeid med Redd Barna oversatt plakaten til Rettighetsslottet på flere språk. Til sammen er plakaten nå tilgjengelig på 15 språk, inkludert norske og samiske språk.

Du finner plakaten om barns rettigheter på flere språk på tema morsmåls nettside.

Hva er FN og hva jobber FN med? Hvorfor feires FN-dagen 24. oktober? Og hvilke rettigheter har barn?

Tema Morsmål har laget en tekst om temaet som er oversatt til flere språk. Teksten er utarbeidet for skolebarn, men oversatt informasjon om temaet kan være nyttig i samarbeidet med foreldre i barnehagen. Tekstene er laget i redigerbare dokument. Du finner dem her.