Forside
Besøksadresse Johannes Læringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
Månedens lek

Et flerspråklig barn som er ny i norsk havner ofte i det vi kaller et “dobbelt dilemma”. For å lære et nytt språk må man komme med i leken og for å komme med i leken må man kunne språket. Her står mange barn i en vanskelig situasjon der vi som voksne må bidra med å få de med i barnefellesskapet.

Et bidrag i denne sammenheng kan være månedens lek. Tanken er at hver måned startes en ny lek av de voksne.

I begynnelsen vil barna kanskje være avhengig av de voksne som “startere”, men dersom leken blir populær vil barna fort starte på egenhånd.

Et bilde gir visuell støtte til aktiviteten og bidrar til inkludering av alle barn. Regel leker er morsomme og inkluderende for alle barn og er aktuelle leker i både i barnehage, SFO og skole.

Veilederkorps skole har laget flere bildekort for leker som Varmt eller kaldt (tampen brenner) og Boksen går. På kortets bakside er leken beskrevet.

Bildekortene kan skrives ut og lamineres. Da tåler det å bli brukt også om det regner litt.