Forside
Besøksadresse Johannes Læringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
17. mai - Norges nasjonaldag

17. mai er en festdag som feires med festklær og bunad, med barnetog, sang, lek og mye kjekt for små og store.

Feiring av nasjonaldagen har en tradisjonsrik og sterk forankring i vår kultur og vi synger Tenk at nå er dagen her med barnlig glede og forventning.

Mange barnehagebarn har ikke opplevd en tradisjonell 17. mai feiring. Noen fordi de siste to årene har vært preget av nedstenging og restriksjoner, andre fordi de nettopp er kommet til Norge.

Sanger med bildestøtte

Bildestøtte til sangene vi synger tydeliggjør innholdet og kan bidra til økt forståelse for hva feiringen og festdagen innebærer.

Tenk at nå er dagen her

Alle fugler

Ja, vi elsker dette landet

Memoryspill - 17.mai

Morsmål.no har laget et memoryspill på flere språk. Spillet kan bidra til å synliggjøre flere språk og fungere som en naturlig arena for å høre flere språk i barnehagen og skolen. Memoryspillet inneholder ord som forbindes med Norges nasjonaldag, 17. mai, og er tilgjengelig på flere språk.

Memoryspill 17.mai

OM NASJONALDAGEN

For nyankomne til landet er det viktig å forklare hva som er vanlig å gjøre i tilknytning til feiringen. På Tema morsmål ligger det en enkel tekst med nyttig bakgrunnsinformasjon om nasjonaldagen og hvordan den pleier feires. Teksten kan brukes både i barnehagen og til nyankomne foreldre som ikke er kjent med våre tradisjoner og kultur.

Se oversettelser på mange ulike språk her: 17.mai - Norges nasjonaldag.