Forside
Besøksadresse Johannes Læringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
Barnebøker

På tide med en oppdatering av bøkene i bokhylla i barnehagen?

Vi har oppdatert en liste med aktuelle gode barnebøker knyttet til temaer om likhet, ulikhet og mangfold. Flere av bøkene har innhold og illustrasjoner som kan gi gjenkjennelse for barn med ulik bakgrunn. På lista finner du også bildebøker som passer for yngre barn og bøker som passer for barn som er nye i norsk.

Høytlesing stimulerer barns språkutvikling. Når vi leser høyt for barnet møter barnet flere ord enn det gjør i dagligtalen og dette er med på å øke barns ordforråd.

Forskning viser at også det å snakke sammen over en bok gir god språkstimulering for flersrpåklige barn:

Samtaler over bøker gjør tospråklige barn sterkere i norsk - Institutt for pedagogikk (uio.no)

Slik kan du bruke ei tospråklig bok i barnehagen | Universitetet i Stavanger (uis.no)

Barns ordforråd skjøt fart når barnehagene stengte ned under pandemien (utdanningsnytt.no)