Forside
Besøksadresse Johannes Læringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
Tips og idéer

Tips og ideer til markering av morsmålsdagen i barnehagen:
  • Lage språkutstilling
  • Felles samling med sang og musikk på ulike morsmål
  • Flerspråklige fortellinger: Det å høre eventyr på forskjellig språk kan inspirere til samtaler om språk og kan bidra til å øke barns språklige bevissthet. Både barn og voksne blir kjent med nye fortellinger og nye ord. Flerspråklige fortellinger gir støtte til barns identitet og kultur. Bruk personalet eller foreldre til å fortelle på sine morsmål eller gå inn på tema morsmål sin nettside for å se filmer og høre lydfiler med flerspråklige fortellinger.
  • Lage et språktre på avdelingen som synliggjør antall språk som er representert hos dere.
  • Lån en boksekk av oss: Lån en boksekk av oss eller lån bøker på ulike språk på biblioteket. Har dere personal med ulikt morsmål kan barna gjerne få høre ett eventyr på flere språk. Inne på nettsiden vår finner du også mange Oversatte barnebøker
  • Sanger fra kjente Disney filmer sunget på flere språk:
  • Flerspråklige ansatte. Bruk ressursene dere har i flerspråklige ansatte i barnehagen. Samarbeid med dem om et opplegg rundt denne markeringen.
  • Veilederkorps skole laget i 2021 ulikt materiale og opplegg rundt fortellingen om Nasreddin Hodja, en historisk karakter fra Tyrkia, kjent som en vis mann eller en Mullah. Fortellingene om ham er kjent i mange land.
Nasreddin Hodja og eselet er til inspirasjon for å ta inn barns ulike morsmål når en forteller. Se lenken. Historien blir presentert  som et Kamishibai teater, et papir teater som kan brukes i barnehage og skole med egenlagde tegninger.