Aktivitetskort med bilder.
I barnehagen er vi mye ute og barns frilek gis stor plass hver dag. Dette kan være utfordrende for barn som ennå ikke har utviklet tilstrekkelig språk for å komme inn i lekefellesskapet.
Et flerspråklig barn som er ny i norsk havner ofte i det vi kaller et “dobbelt dilemma”. For å lære et nytt språk må man komme med i leken og for å komme med i leken må man kunne språket. Her står mange barn i en vanskelig situasjon der vi som voksne må bidra med å få de med i barnefellesskapet.
Regel-leker gir alle barn en god mulighet til å bli med i barnefellesskapet da leken har fastesatte roller og følger faste regler hver gang.
Våre aktivitetskort er laget for å inspirere til aktiv bruk av visuell støtte for barns lek ute. Det å sette igang en lek eller aktivitet i uteleken hver dag, gir alle barn, uansett forutsetninger, del i et felles lekerepertoar. Det skaper samtidig et påkoblingspunkt for barn som trenger hjelp til å starte og komme inn i lek eller som trenger å finne tilbake til leken. Dette kan gjøres i starten av utetiden, rett før eller rett etter fruktmåltidet. Et bildekort kan gi nok støtte til at flerspråklige barn som er ny i norsk tidlig kan delta og "stå" i en lek som f.eks Rødt lys eller Mor, får jeg lov også før ordene kommer automatisk.
Utvide lekerepertoaret? Hva med å lære noen leker fra andre kulturer og land. Se lenken for tips og inspirasjon: Leker fra hele verden | SOS-barnebyer. Kanskje dere har fått innspill fra foreldre fra andre land allerede? Eller kanskje det er til for å spør?Tips oss gjerne!
