Forside
BesĂžksadresse Johannes LĂŠringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
Oversett siden til et annet sprÄk
Traducir la pĂĄgina a otro idioma
Vaisakhi

💛🧡💜💚💚

Det finnes et mangfold av høytider og helligdager som er relevante for barnehagen å kjenne til og mange feiringer skjer om våren.

Vaisakhi er sikhenes nyttårsfeiring 13.april. Finn og skriv ut plakaten i Flerkulturell kalenderUnder hver plakat finner du tips til hvordan dere kan arbeide med markering av ulike merkedager og høytider i barnehage og skole.

💛🧡💜💚💚

Foreldre som ressurs

I barnehagen kan barna få kjennskap til merkedager, høytider og tradisjoner som er representert i barnegruppen.

Vi er inne i muslimenes fastemåned ramadan, den kristne påsken og jødisk pesach ferires i april i år, skihenes nyttårsfering vaisakhi er 13. april og id al fitr- muslimenes fastebrytingsfest  21. april 2023.

Når man snakker om høytidsmarkeringer i barnehagen, er et godt foreldresamarbeid viktig.
Foreldre kan bidra med eller i markeringene og være en ressurs for barnehagen. Det er viktig å bli kjent med hver enkelt familie og hva som er viktig for akkurat dem å markere.
Foreldrene kan komme med innspill om hva de pleier å gjøre og kan bidra med kunnskap om egen tro og egne tradisjoner.

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi.

Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesettRammeplanen