Forside
Besøksadresse Johannes Læringssenter Haugesundsgate 27 4014 Stavanger Telefon: 51 50 88 10 Send oss e-post
Postadresse Postboks 8069 Forus 4068 Stavanger
Rektor: Harald Nedrelid
Send e-post med din henvendelse til:
Veilederkorps barnehage
Styrer Barnehage
Kinesisk nyttår

Kinesisk nyttår er den viktigste av de tradisjonelle kinesiske helligdagene. I år starter nyttårsfeiringen 10.februar og slutter med lanternefestival på den 15. dagen.

I vår flerkulturelle kalender finner du plakater til å skrive ut og tips til hvordan dere kan arbeide med markering av ulike merkedager og høytider i barnehage.

Feiringen av det kinesiske nyttåret starter 10. februar. Denne festen varer i hele 15 dager. Nyttår kalles på kinesisk Chunjie`, og betyr vårfestival.

• For å skremme bort onde ånder og feire det nye året, skytes det opp raketter og kinaputter.
  • Middagen består vanligvis av 8 retter, fordi tallet åtte betyr hell i kinesisk kultur.
  • Barna får røde konvolutter fra foreldrene sine med penger i som gave. Dette symboliserer lykke og velstand for det kommende året.
  • Lanternene som blir sendt opp den 15.dagen markerer avslutningen på feiringen

Finn og skriv ut plakaten i Flerkulturell kalender-kinesisk nyttår

Tips til aktiviteter:

• Lage lanterne av papir
  • Lage røde konvolutter
  • Har dere mulighet for å smake på kinesisk mat?
  • Fargen rød symboliserer energi, lykke og glede. pynt gjerne avdelingen