Meny
Velg seksjon Forside
1.trinn
2.trinn
3.trinn
4.trinn
5.trinn
6.trinn
7.trinn
Smågrupper Stolt avdeling
Besøksadresse: Jernalderveien 47, 4041 Hafrsfjord Postadresse: Postboks 8069 Forus, 4068 Stavanger
Telefon: 51 91 27 30 Send oss e-post
Redaktør: Camilla Gramstad Hagevold
Calendar
Title and navigation
Title and navigation
<<<juli 2022><<
juli 2022
mtotfls
27282930010203
04050607080910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
01020304050607

Velkommen til Madlavoll skole sin hjemmeside!

Her kan du enkelt finne informasjon som er nyttig for deg som er, eller skal bli foresatt ved skolen vår.

I menyen til høyre finner du informasjon fra alle trinn, SFO, STOLT, Elevråd og helsesykepleier.

I menyen til venstre finner du informasjon om skolen.

Husk å abonnere på nyheter ved å trykke "Abonnèr på nyheter" i menyen til høyre.

Vi vil gjerne takke elever og foresatte for et kjekt og innholdsrikt skoleår! Det er lett å glemme på en solskinnsdag i juni, at i fjor på denne tiden hadde vi strenge restriksjoner, og at vi ved juletider nesten stengte skolene igjen. Nå krysser vi fingrene for at det siste pandemiåret er lagt bak oss, og ser fram mot nye skoleår fylt med storsamlinger og andre samlende aktiviteter for store og små. Vi ønsker dere alle en riktig god sommer og en herlig ferie!

SFO åpner igjen 1. august, og første skoledag etter ferien er 18. august. Elever på 2.-7. trinn møter kl 08:00, og våre nye førsteklassinger ønskes velkommen i rundingen kl 09:00


Sommer i folkehallene 2022 - www.sommerifolkehallene.no

For første gang er det gratis «på ordentlig» også for de som har mindre barn.
Gratis inngang for ledsagere.

Det er bare å komme!
Åpent hver dag, ingen forhåndsbestilling er nødvendig.
Og best av alt – det er gratis adgang. 
Utstyr er også inkludert.

De siste to mandagene har vi kommet til skolen og funnet knuste ruter. Det er ikke en kjekk start på uka for hverken store eller små. Vi håper at dere i nabolaget kan hjelpe oss å følge med, og at dere gir oss beskjed dersom dere vet noe. 

Ta med kost og lukeutstyr og møt opp på skolen, slik at vi sammen kan pynte til 40-årsfest og besøksdag! FAU serverer is til de fremmøtte. NB! Husk at vi ikke har parkeringsplasser!! 

Etter et skoleår der vi har måtte forholde oss til smittehåndtering, skyhøyt fravær, enorme mengder informasjon og stadig nye retningslinjer, gleder vi oss stort til å ENDELIG kunne samles alle sammen, og feire skolen som har hatt sitt førtiende skoleår! Vi vil invitere nåværende, nye og gamle elever, foresatte og ansatte til en festlig ettermiddag fylt med sang og aktiviteter, torsdag 2.juni. Vi starter i "rundingen" kl 17 med forestilling der alle trinn bidrar, og vi for første gang synger vår nye skolesang. Deretter tar vi igjen for tapte åpne dager, aktivitetsdag og skolegårdsarrangement på 17.mai, med ulike aktiviteter og tilbud rundt forbi i skolegården. Blant annet har FAU kafe i skolegården, der dere kan betale for kaker, pølser og saft med bruk av kontanter eller Vipps. Vi avslutter med kanonballkamp mellom 7. trinn og modige sjeler blant personalet, og regner med at festen er over ca kl 19:30. Mer detaljert program, og kart over aktivitetene vil legges ut på hjemmesiden neste uke. Elevene må være igjen på skolen denne torsdag 2/6 for å ha generalprøve som starter kl 13, og må i tillegg møte opp kl 16:45 for å være klar til forestillingen. Dette regnes som en obligatorisk skoledag, og de timene som går til dette gir en fridag tirsdag 7/6 (SFO har fortsatt åpent).

Vi GLEDER oss! 


Fra neste skoleår vil det bli noen endringer i hvordan vi organiserer skoledagen. Vi går over fra 45-minutterstimer, til 60-minutterstimer. Første økt hver dag vil være en 90-minuttersøkt, men med mulighet for en pause for de minste. I tillegg vil vi gå bort fra å organisere trinnene med faglærere som veksler på hvilken klasse de er i løpet av dagen, til å i større grad ha faste lærere tilknyttet hver klasse. Dette vil nødvendigvis føre til noen endringer i hvem som er kontaktlærer for hvem. For å lese mer om hvorfor vi gjør disse endringene, og hvordan det vil se ut mer konkret, velg "Les mer".

Hurra for 17.mai!

I dag har vi prøvemarsjert i nærområdet, og elevene har fått øve på både oppstilling, sang, rop og venting - og alle var kjempeflinke! Med denne gjengen, og godt vær, blir det nok en fantastisk feiring i morgen! Husk klær etter vær og gode sko, og ha en riktig fin 17.mai!

Buss 1: 7.trinn med foreldre 56 stk (6 personer må over i buss 2)
Buss 2: 1.trinn med foreldre 52 stk (8 personer må over i buss 3, Maikens gruppe)
Buss 3: 2B med foreldre + 8 stk fra 1.trinn + 2 FAU 40 stk
Buss 4: 2C med foreldre 31 stk
Buss 5: 3.trinn med foreldre 42(43) stk
Buss 6: 4.trinn med foreldre 44 stk
Buss 7: 5.trinn med foreldre 46stk
Buss 8: 6.trinn med foreldre 44 (45 stk)



Hei!

Det har kommet noen reaksjoner på at vi skulle ha oppmøte for buss vel tidlig, og har i samråd med 17.mai-komiteen i byen flyttet på tiden.

Bussene kommer til jernalderveien 8:30-8:45, og kjører senest kl 09:00. Andre skoler skal bruke bussene etter oss, så tiden vil ikke bli flyttet ytterligere. Venting må påregnes for både store og små på en slik dag. 
Oversikt over hvilket trinn som skal på hvilken buss kommer mandag. 

Skoler, barnehager og institusjoner skal ha jod-tabletter tilgjengelig der barn oppholder seg på dagtid.
Jod-tablettene vil nå bli levert ut til barnehager og skoler de nærmeste ukene. De kommer ferdig pakket.
Jod-tablettene skal oppbevares i beredskap og kun benyttes dersom det anbefales av Kriseutvalget for atomberedskap. 
 
For barn og elever under 16 år må foresatte bekrefte at personalet ved barnehagen, skolen eller institusjonen der de oppholder seg på dagtid kan dele ut jod-tabletter ved en atomulykke.   
Dere skal ha fått utdelt samtykkeskjema i ranselpost, og vi ber om at dette leveres til kontaktlærer så snart som mulig. 

Informasjon om jodtabletter på flere språk - DSA 

Vi gleder oss til å treffe nye elever og foresatte på neste års 1. trinn!

Til dette har vi satt av onsdag 8/6 kl 10-12. Dere skal også ha mottatt invitasjon på e-post fredag 3/6 vil vi sende dere klasselister på e-post. Dersom dere ikke har fått e-post (sjekk søppelpost), er det viktig at vi får beskjed om det. På besøksdagen får barna treffe sine klassekamerater og lærerne, og får prøve seg på en time ved skolepulten. Mens barna er i klasserommet inviterer vi til kaffe og informasjonsmøte på personalrommet. 

Vel møtt!


Med mars kom godværet, og det har vi merket! Etter vinterferien har både nærværet og humøret steget her på huset, og vi har hatt 5 kjekke uker med tilnærmet normaltilstand i skolen. Denne uka fikk vi for første gang være samlet, nesten hele hopen da skolen deltok på gudstjeneste for første gang på over to år. Barna var kjempeflinke! Og dagen etter hadde 5.trinn 3 fantastisk kjekke storsamlinger. Her har både elever og voksne lagt ned en innsats for å lage en forestilling full av sang, lått og løye. 

Når vi nå går inn i siste del av skoleåret, vil vi jobbe med planlegging av neste skoleår, og ikke minst den stor 40-årsfesten vår 2.juni. Når det gjelder neste skoleår, så vil planene våre for organisering presenteres for dere i løpet av mai. Og når det gjelder 40-årsfesten, så vil vi gjerne ha et bidrag fra dere! Vi ønsker å få laget en ny skolesang, og vil i den forbindelse hente inn ord dere forbinder med Madlavoll. Flott hvis dere kan ta dere tid og fylle inn her: https://forms.gle/QzDHYcsGYRYPuN6c8

Ønsker dere alle en riktig god påske og ferie!

NB! Første skoledag etter påske er tirsdag 19/4 - vi har ikke planleggingsdag


I år skal vi feire at Madlavoll fyller 40 år, med fest i skolegården 2/6-22. Denne ettermiddagen regnes som en obligatorisk skoledag. Derfor gir vi elever og lærere fri onsdag 8/6-22. Denne dagen henger sammen med pinse og planleggingsdag. SFO holder åpent tirsdag 7/6 og onsdag 8/6.

Fiks Ferigge Ferie (FFF) er Stavanger kommune sitt faste ferietilbud for barn i alderen 6-13 år.
Tilbudet er åpent i ukene 26, 27, 28, 29, 30, 31 og 32. Ordinær ferieklubb koster 750,- p/u.
I år kan du velge mellom vanlig ferieklubb med innholdsrike dagsturer, Sommerskole i Lundsvågen, og Kunstcamper med tegning, dans og teater med Kultur- og musikkskolen.

Vi ønsker at alle skal få være med og har reservert 20% til friplasser for familier med vanskelig økonomi.

Kontakt: FFF servicekontor: telefon 51508800 E-post: fff@stavanger.kommune.no

Her på skolen er vi nå klar for vinterferie og skolefrie dager. De siste ukene har vært svært hektiske, med veldig høyt fravær i personalet. Vi har hatt mellom 10 og 30 ute hver dag - og har måtte prioritere å gi et forsvarlig tilbud i alle deler av vår drift. Vi er svært lei oss for at det i noen tilfeller kan ha gått utover kvaliteten på det pedagogiske tilbudet, og i noen tilfeller også informasjonsflyten mellom skole og hjem. Blant annet er det ikke tidligere informert om at vår avdelingsleder på 5.-7. trinn, Nina Hellevik Helgen, har sin siste arbeidsdag i dag. Fram til påske, når hennes erstatter Julie Wærholm kommer på plass, vil jeg som rektor også fungere som avdelingsleder for mellomtrinnet. Vi ønsker Nina lykke til i ny jobb!

Vi er også inne i en spesiell tid, med krigshandlinger i vår egen verdensdel. Barn får gjerne med seg større eller mindre bruddstykker av hva som skjer, og det kan bidra til økt uro og mange spørsmål. Det er viktig at vi voksne snakker med barna som har behov for det, og her kan du finne gode tips: https://www.reddbarna.no/vart-arbeid/barn-i-norge/foreldretips/slik-snakker-du-med-barn-om-krig/

Til slutt vil vi - i en ellers alvorstung tid, ønske dere alle en riktig god vinterferie.


Har du en skolestarter i august, og ønsker SFO plass? Da søker du via IST SFO, se på høyre side på skjermen :)

Den første delen av den nye veien er nå ferdig, og vi ber dere om å benytte lommen ved trerekka (som vist på bilde) for å sette av barn som må bli kjørt til skolen. Vi ønsker minst mulig trafikk inn i det som etterhvert blir skolens hjertesone, og ber dere om å benytte rundkjøring nedenfor skolens nybygg, og ikke kjøre opp til høyblokkene for å snu der. På forhånd tusen takk for deres samarbeid!

Som dere sikkert har fått med dere gjennom media, så anbefaler Helsedirektoratet at alle ansatte og elever ved skoler tar en hurtigtest før oppstart etter juleferien. Vår første skoledag er tirsdag 4/1, og på mandag 3/1 kan dere komme og hente én hurtigtest per elev. Testene kan hentes ved hovedinngangen mellom kl 11 og 16 på mandag, Og det blir lagt ut klasselister der dere kan krysse av for hentet test. Kun en fra husstanden skal innom og hente test, og dersom det er mange inne akkurat når du kommer, ber vi deg om å vente eller benytte munnbind. Ingen med symptomer skal hente test. Testen skal tas i løpet av mandagen, altså innen 24 timer før barnet kommer på skolen. Tester barnet positivt på hurtigtest, skal prøvesvaret registreres her: https://hjemmetest.remin.no/stavanger og du må sende e-post til rektor: camilla.gramstad.hagevold@stavanger.kommune.no

Det er ikke pålagt å ta hurtigtest, men vi oppfordrer sterkt til at dere gjør det, slik at vi får en trygg og smittefri start på det nye året! 

Det er nå avklart at vi starter opp på gult nivå, og vi gleder oss til å ta imot alle elever på tirsdag. Hva gult nivå innebærer kan du lese mer om i saken under. 


Det er ønskelig for skolen å få oversikt over hvilke avtaler foreldre som ikke bor sammen har. Vi ber foreldre som ikke bor sammen å fylle ut skjema om felles foreldreansvar, hvor barnet har fast bosted, eventuelle avtaler om samvær. Foreldre logger seg på ID-porten og kommer direkte inn i skjemaet.
Skjemaet ligger i kommunen sin skjemaoversikt under Skole og utdanning. Lenke til skjema her: https://eskjema.stavanger.kommune.no/stavanger/confirmprivacylogin?shortname=1103_115&returnUrl=https%3A%2F%2Feskjema.stavanger.kommune.no%2Fstavanger%2F1103_115&userLoggedInWithSecurityLevel=0&requiredSecurityLevel=3

Lenka finnes også i menyen til høyre. 


Vi vil gjerne ønske alle elever og foresatte en riktig god jul og juleferie, og takke for godt samarbeid denne høsten!

Vi vil også takke for deres forståelse og tålmodighet i det som har vært en krevende høst for skolen. Vi har hatt mye fravær i personalet, mange smittetilfeller på skolen - og de siste ukene fikk vi flere raske endringer i smitteverntiltak som også utfordret oss. Det er dessverre fortsatt usikkert hvordan oppstarten blir etter jul, men det vil stå mellom to scenarier; enten at vi starter på gult nivå, med alle elevene tilbake på skolen og driver slik størstedelen av fjoråret var, eller at vi starter på rødt nivå, der 1.-4. trinn og STOLT skal være på skolen, og 5.-7. trinn vil få største del av undervisningen som digital hjemmeskole. 3. januar har skole og SFO planleggingsdag, og vi holder stengt. Følg med på info på hjemmesiden i løpet av romjulen for hvordan oppstart blir 4. januar.

Når det gjelder trafikksituasjonen rundt skolen, så vil arbeidet med den nye veien bli ferdig ganske tidlig på nyåret. Foreløpig er det bestilt asfaltering til 6. januar, men dersom det er frost, kan de ikke legge asfalt da. Dagen det asfalteres vil det bli svært vanskelig å komme seg med bil inn og ut av Jan Petersens gate, og i Jernalderveien. Vi vil informere nærmere om dette på hjemmesiden, når vi vet sikkert hvilken dag det blir. 

Sola har snudd, og vi går forhåpentligvis mot lysere tider på alle vis. Vi gleder oss til en spennende vår med åpen dag og førtiårsfeiring, og krysser fingre for at alt kan gjennomføres!

God jul!


På Madlavoll har vi ikke hatt nye tilfeller siden forrige uke, og våre elever på 1.-4. trinn og STOLT er velkomne på skolen i morgen fredag. 

Vi på Madlavoll er klar for å gå over til et forenklet opplegg for hjemmeskole for 5.-7. trinn allerede fra onsdag 15/12, men denne dagen brukes også av lærerne til å planlegge hjemmeundervisning av god kvalitet fram mot juleferien. Følgende elever vil ha tilbud på skolen i denne perioden:
 - Elever på 1.-4. trinn vil ha et vanlig undervisningstilbud på gult nivå for smittevern.
 - Elever på STOLT vil ha et vanlig undervisningstilbud på gult nivå for smittevern.
 - Barn under 12 år med et behov for tilsyn/omsorg i løpet av dagen, og som har minst en foresatt i en samfunnskritisk funksjon, melder ifra om dette til avdelingsleder Nina Hellevik Helgen nina.hellevik.helgen@stavanger.kommune.no (se oversikt over samfunnskritiske yrker her: liste over kritiske samfunnsfunksjoner (regjeringen.no))
 - Vi gjør en vurdering av elever med særskilte behov som vil få et tilbud fra skolen, og foresatte til disse kontaktes i løpet av onsdag 15/12
 - Foreløpig normal drift på gult nivå for SFO

NB! Dersom barnet ikke har med seg chromebook hjem i dag, kan denne hentes på skolen i løpet av onsdag 15/12.


På grunn av høye smittetall og stor pågang er det ineffektivt at tiltak på skole avventes før rektor har vært i dialog med smittesporing. Det er nå på plass egenregistrering av hurtigtester i remin, som skal benyttes i stedet for telefon til smittesporingsteamet:

https://hjemmetest.remin.no/stavanger De aktuelle får da en auto generert SMS med viktigste informasjon, der det også står at foresatte/aktuelle skal varsle skole. Rektorer vil få varslingen direkte og ikke via smittesporing.

På grunn av stor pågang med høye smittetall, blir det viktig at varslingen gjøres direkte av den smittede/foresatte for å sikre at tiltak og informasjon om smitte ved skolen går ut til aktuelle så snart som mulig. 

Dette er standardtiltakene som settes inn:

•Ved ett smittetilfelle er hovedregelen utlevering av 1 hurtigtest til elever i klassen, samt årvåkenhet for symptomer i ti dager
•Ved 3 eller flere smittetilfeller i en klasse anbefales det utlevering av 2 hurtigtester som tas med 3 dagers mellomrom

•For mer enn 10 tilfeller på tvers av klasser og trinn innenfor få dager, kontakter skolen smittesporing for å vurdere ytterligere tiltak i samråd med smittevernoverlege

 


Varsler om endring i kjøremønster i krysset ved innkjøring til Jernalderveien fra mandags morgen. Endringen i kjøremønster vil vare ca. en ukes tid.
Det vil opprettes et midlertidig gangfelt nord for Norvald Frafjords gate, samt at gangfelt som krysser Jernalderveien vil bli stengt. Ber om at dere forbereder barna på endringer på skoleveien. Se bilde sendt på e-post.

Vi har en pågående smittesituasjon på skolen, og jeg forstår at mange kjenner på uro rundt dette. For tiden har vi 12 påviste tilfeller på 3. trinn og 1 tilfelle på 2. trinn. Jeg har tett dialog med smittevernsavdelingen, og vi forholder oss til retningslinjer fra FHI. Skolen har ikke myndighet til å gjøre mer inngripende tiltak enn de anbefalingene vi får om informasjon til foresatte og anbefalinger om testing. Vi kan for eksempel ikke stenge deler av skolen, eller gå over til å bruke trafikklysmodellen. I samråd med smittevernsavdelingen vurderer vi allikevel å begrense aktiviteter som går på tvers av trinnene de neste ukene, for å forsøke å begrense smitte. Dette gjelder i hovedsak storsamlinger, bursdagssamlinger på STOLT og lignende. Når det gjelder SFO må vi vurdere slike tiltak opp mot forsvarlig drift, da vi også har mye fravær i personalet, og å dele elevgruppene i SFO krever bemanning. Dersom det blir endringer her, får dere beskjed om det førstkommende mandag. Vil også minne om viktigheten av å følge nøye med på barnas helsetilstand, og ikke sende dem på skolen med nyoppståtte symptomer. Tusen takk for deres samarbeid og forståelse i en vanskelig situasjon!

Madlavoll skole opplever nå et større utbrudd av covid-19 på 3.trinn
På grunn av høye smittetall ved 3.trinn på Madlavoll skole anbefaler vi å være ekstra obs på barnas helse og følge smittevernråd ved å være hjemme ved  lette symptomer  og forsøke å unngå situasjoner hvor smitte spres lett.(mange sammen i små rom) ut denne uken.
Følg med på barnets helsetilstand i 10 dager og ha lav terskel for å ta en test i egen regi dersom barnet skulle få noen tegn på sykdom