Et godt psykososialt miljø og et godt læringsmiljø legger
til rette for trivsel, glede og god læring.
Vi som jobber på Mosterøy skole arbeider systematisk og
kontinuerlig for å kunne tilby alle elever en trygg og faglig stimulerende
skolehverdag. Vi fokuserer på de voksnes rolle som gode forbilder og tydelige
ledere i klasserommet med struktur og kultur for læring.
Mosterøy skole har satt seg følgende langsiktige mål:
●Elever ved Mosterøy skole skal oppleve et godt læringsmiljø som er fritt for mobbing.
●Mosterøy skole skal ha tiltak som fremmer elevenes sosiale ferdigheter og som bidrar til å forebygge, redusere og stoppe eventuell problematferd på et tidligst mulig tidspunkt.
●Skolen skal gjennom systematisk oppfølging på elev- og klassenivå etterstrebe et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, miljø og sikkerhet for alle elever.
●Elevrådet ved Mosterøy skole skal delta aktivt i skolemiljøarbeidet.
Mosterøy skole sine ordensregler skal være godt kjent for
alle elever, foreldre og ansatte. Skolemiljøet
skal være preget av felles forståelse for reglene, og størst mulig felles
praktisering av reglene skal gi elevene trygghet og forutsigbarhet i
skolehverdagen.
Vi vet hvor viktig det er med gode relasjoner mellom elev og
lærer. Elevene på vår skole skal oppleve at de voksne bryr seg, viser omsorg og
ser hvert enkelt barn.
Vi ønsker å ha et nært og godt samarbeid med foresatte. Med
felles holdninger og forventninger til elevene, blir det lettere å drive
forebyggende og holdningsskapende arbeid.
I skolens handlingsplan ligger rutinebeskrivelser for det
forebyggende arbeidet og beskrivelser av hvordan skolen ivaretar saker
vedrørende mobbing, ekskludering og mistrivsel.
Planen drøftes årlig i personalet, elevrådet og FAU, og
revideres ved behov.
Du finner Handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø som vedlegg i menyen til høyre.