Bøker
Publisert: 10. november 2023 | Sist endret: aldri | Forfatter: Frank Gjerde

Hospiterings/arbeidsuke i uke 10 (9.trinn)

I uke 48 er det påmelding til hospitering på vgs. der elevene legger inn tre ønsker i prioritert rekkefølge av utdanningsprogram en ønsker å hospitere i. Dette vil YoU-rådgiver hjelpe elevene med. Nettstedet vilbli.no er veldig nyttig når en skal finne informasjon om de ulike utdanningsprogrammene. Fordelingen er klar 8. januar og elevene kan da logge seg på der de la inn ønsker (rogaland.skoleogarbeidsliv.no) slik at en kan se hvilken videregående skole en skal være på og til hvilken dag. Program for dagen på vgs. finnes også der. Angående jobb vil det bli i de fire dagene som elevene ikke er på vgs. Jobben må elevene finne selv. Til dette vil elevene vil få utdelt en arbeidskontrakt og følgeskriv. Dette tas med til arbeidsgiver når de leter etter jobb. Arbeidskontrakten fylles ut av arbeidsgiver, elev, foresatt og leveres ferdig utfylt til kontaktlærer. De aller fleste vil hospitere på vgs. 6. mars (og jobbe resten), men det kan være noen som skal hospitere en annen dag. Hvilke dager det blir for den enkelte elev, blir klart når fordelingen er ferdig 8. januar.  På grunn av at mange elever i Stavanger skal ha samme hospiterings/arb.uke som oss, oppfordrer vi elevene til tidlig å begynne prosessen med å finne arbeidssted. De som gjør dette før tildelingen er klar må gi beskjed til arbeidsgiver at de enda ikke vet nøyaktig hvilke dager det gjelder, men vil gi beskjed så snart de får vite det. Dette står også forklart i skrivet til arbeidsgiver.