1.trinn
Telefon: 51670369 Send oss e-post
Redaktør: Arne Raunholm
Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen 2017

Du finner elev og foreldreundersøkelsen som vedlegg her på siden.

Undersøkelsene har fokus både på elevmiljøet, læringsmiljøet, kvaliteten på undervisningen, det fysiske miljøet, mobbing og trivsel m.m. Poengskalaen går fra 1 til 5. Høy score betyr en positiv opplevelse for elevene. FAU har sammen med skolen valgt ut de spørsmålene elever og foresatte har svart på i undersøkelsene. Når tall er erstattet av en liten strek, betyr det at 1 eller 2 respondenter har valgt dette svaralternativet. Liten strek i vurderingsruta betyr at spørsmålet ikke har vært stilt dette året. Spørsmål og spørsmålskategorier kan variere fra år til år selv om mange av kategoriene er obligatoriske i elevundersøkelsen.

For at man lettere skal kunne tolke resultat, er begge undersøkelsene presentert i to tabeller: Figgjo sammenlignet med Sandnes kommune og nasjonen og Figgjo fra 2015 til 2017. Begge undersøkelsene forteller om en positiv utvikling på mange felt. Her kan for eksempel trekkes fram en signifikant positiv utvikling mht. foreldrenes opplevelse av skolens håndtering av mobbing.

Særlig elevundersøkelsen der 100% av elevene på 5. til 7. trinn har svart, gir et godt bilde av situasjonen sett fra elevenes perspektiv. I Foreldreundersøkelsen er det kun 51% av respondentene som har svart. Når halvparten av foreldrene ikke har besvart undersøkelsen, går validiteten ned. Likevel gir foreldreundersøkelsen sammen med elevundersøkelsen skolen et godt grunnlag å vurdere og evaluere skolens standard og utvikling på. Det gjør det lettere å prioritere hvor vi skal ha et ekstra fokus og hvor vi skal fortsette et arbeid som allerede har "båret frukter".