Meny
Forside
1.trinn
2.trinn
3.trinn
4.trinn
5.trinn
6.trinn
7.trinn
8.trinn
9. trinn
10.trinn
Figgjo skole, postboks 583 4302 Sandnes
Telefon: 51670369 Send oss e-post
Redaktør: Arne Raunholm
Oversett siden til et annet språk
Translate page to another language
Traducir la página a otro idioma
SmartGleding tema - Mars

MESTRING OG FEILING - Hvordan lære noe nytt? 

Læringsmål:
Jeg kan trene for å bli bedre
Jeg kan heie på andre
Jeg legger merke til det jeg får til
Jeg vet at å feile gir meg muligheten til å lære noe nytt

Skolen har fokus på styrkene:

Samarbeid: Det er nå vi klarer å jobbe sammen med andre for å få til noe. 
Målrettethet: Finne ut hva du vil og planlegge hva du må gjøre for å nå målet. 
Utholdenhet: Det er når vi holder ut selv om vi har lyst til å gi opp. 
Selvtillit: Ha tro på at du er noe, kan noe.

Let gjerne etter styrkene til barna hjemme og snakk om dem :)

Her kan lese, lære, se og bli inspirert mer om månedens tema:

Video fra Gledingskole:

https://vimeo.com/494963050/30b65d61c8

https://drive.google.com/file/d/1SFNCI-XpC7E_irlWlLBRHa7FOl74I_tX/view?usp=sharing

Tips til spørsmål for samtale rundt Smart Egenskapene - snakk gjerne med barna hjemme! 
Samarbeid: 
Hvordan er samarbeid viktig for å mestre?
Hvordan vil et «drømmelag» oppføre seg sammen – på fotball eller håndballen?
Hvordan er du en god lagspiller?
Hvordan kan vi samarbeide mer for å lære mer?
Målrettethet: 
Når er du målrettet?
Hva gir deg ekstra energi til å mestre?
Har du noen mål du kan fortelle andre om?
Utholdenhet: 
Hvordan henger utholdenhet og mestring sammen? Fortell en historie om utholdenhet som ga mestring.
Selvtillit: 
Hva har du mye selvtillit på – hva vet du at du mestrer? Hvordan lærte du deg dette?
Hvordan kan vi bruke selvtilliten vår når vi skal trene på nye ting?

Anbefalt lesing:

Blogginnlegg på Gledingbloggen:

Feiling - i gode og onde dager av Karoline Ø. Solheim, Psykologspesialist
Kan et lite barn lære å gå uten å falle? Kan skolebarnet lære seg å være en god venn uten å noen ganger ta dumme valg? Kan en lærer utvikle seg til å bli en trygg og klok pedagog uten å snuble litt på veien dit? Kan foreldre bli trygge foreldre uten å ha feilet underveis?
https://gleding.no/gledingblog/2020/3/25/feiling-i-gode-og-onde-dager