Fjelltunvegen 37 4103 Jørpeland
29300102030405
Værvarsel fra yr.no, levert av NRK og Meteorologisk institutt
10.trinn gir vann til landsby i Senegal

I samfunnsfag har vi lært at veien ut av fattigdom starter med tilgang til rent vann. Derfor vil elevene våre bruke en av de siste skoledagene våre ute i jobb og la lønna gå til et brønnprosjekt i Senegal. Pengene blir satt inn på konto 3205.22.01011 (SR-bank) og overført i sin helhet til Normisjon sin utsending, Kristian Moskvil, som er primus motor for prosjektet. Han har vært lærer på skolen vår.  Kristian skriver:

Her er en av de store utfordringene både rent vann og nok vann.
Mangel på vann gjør at mange må benytte urene vannkilder, noe som nå om dagen gjør mange syke her i området.
Særlig farlig er det for barn, og mange barn dør som en konsekvens.

En treåring skal ikke ha mange dager med diare og oppkats i 45 graders varme (skyggen) før en blir dehydrert og det blir katastrofalt.
Dessverre er det også et problem at mange oppsøker også helsehjelp for sent.
Det nærmeste naboparet vi hadde i landsbyen da vi bodde der i 2014 har nå mistet 4 av sine 5 barn. Den siste var ei 16 år gammel jente.
Hun fødte ei lita jente (en blir giftet bort tidlig her i området). En uke senere døde hun av det som etter alt å dømme var stivkrampe.
Slike historier er det mange av.

Livet her er tøft for mange av de som bor her.   Vi bor nå ca en times kjøring unna denne lille landsbyen, i en liten småby.
Vi er i landsbyen ca en gang i uka og har fortsatt god kontakt med alle her.
Det er i denne landsbyen vi har lyst til å grave en ny brønn etter regntida, altså i oktober/november.
Vi har allerede hjulpet med 2 brønner, men den neste brønnen vi ønsker å hjelpe med er litt annerledes.
Kvinnene i landsbyen har en felles, inngjerdet grønnsakshage like utenfor landsbyen.
Dersom de får dyrket grønnsaker er det både et kjempeviktig næringstilskudd i et område hvor ensidig ernæring og mangelsykdommer er utbredd.
I tillegg kan det gi en liten inntekt til familien fordi grønnsakene kan selges på markedet i byen.
Slik det er nå har ikke denne hagen en fungerende brønn, og selv om kvinnene er veldig motivert for å dyrke tar det for de fleste altfor masse tid og krefter å bære vann med seg hjemmefra morgen og kveld for å vanne grønnsakene sine (men noen gjør det)

En må grave seg ca 10 meter ned i hardt fjell. Det er lite store maskiner her, så man sitter med hammer og meisel og hugger seg nedover.

Å bygge brønn koster penger.
Brønnen vi ønsker å bygge er en brønn med større diameter enn vanlig slik at flere kan dra opp vann på en gang.
En slik brønn koster nok mellom 10 og 15 tusen kroner å grave.

Så langt Kristian...

Vi gjør det enkelt.  Elevene jobber.  Penger som kommer inn settes på konto 3205.22.01011   Merk beløpet "gi en dag".  Vi garanterer at pengene kommer uavkortet dit de skal og at de ikke forsvinner i administrasjon eller annen virksomhet.  Vi har foreslått 250,- som et beløp for elevene. Du kan selvsagt gi både mindre og mer.
Målet er å få inn 30.000,- som vil være nok til å grave to slike brønner.

Så ønsker vi hverandre lykke til med et godt og lærerikt prosjekt.