Samtykke bilder på nettsiden

For å vise deg som foresatt noen av de mange læringsaktivitetene som skjer i skoletiden (og evt. på SFO), trenger vi samtykke til å fotografere ditt/dine barn for bruk av bilder i artikler her på nettsiden. Bildene brukes uten elevens navn, så fremt ikke egen avtale om navnebruk er avtalt. Samtykket du gir gjelder for hele den tiden ditt barn er elev her på skolen, men kan når som helst trekkes tilbake i VISMA om du ønsker det.

Du gir samtykke ved å logge deg inn på VISMA - velg "Samtykke/skjema" - klikk "Samtykke" og gi dine svar.

Vi tar bevisste valg med tanke på hvilke bilder vi publiserer, og er bevisste den enkeltes personvern. Skulle noe bli galt så fjerner vi bildet snarest mulig etter at du har gitt oss beskjed. Vi har lang erfaring med bruk av bilder og ser tilbake på mange år uten problematiske hendelser. Skulle du ha spørsmål så ikke nøl med å ta kontakt.

Hvis du ikke samtykker, så er det viktig at ditt barn vet om og forstår hvorfor lærer ikke tar barnet med på bilder, så ikke barnet tror at det er skolen/SFO som lar være å ha det med på bilder uten grunn. For at du skal vite litt mer om hva det er du krysser av for i samtykkeerklæringen så forsøker vi her å gi en kort forklaring.

Er det greit at det tas bilder av barnet?
Det er en voksen på trinnet (trinnaktiviteter), SFO, eller en annen voksen ved skolen eller skolens ledelse (større fellesarrangement), som tar bilder. Bilder av barnet tas i positive, sosiale settinger og læringssituasjoner.

Er det greit at bilder publiseres på skolens nettside?
Skolens nettside på minskole er vårt ansikt utad. Den flotte aktiviteten elevene og SFO-barna er med å vise fram er med på å gi dere foresatte, og ev. andre i familien, et hyggelig kikkhull inn i skolehverdagen. Vi får gode tilbakemeldinger på skolens nettside. Foresatte gir tilbakemeldinger på at den gir et positivt inntrykk, og at man får lyst til at sitt/sine barn skal gå på denne flotte skolen. Bilder som brukes i artikler på nettsiden slettes som oftest etter endt skoleår, men kan ved enkelte tilfeller overføres til påfølgende skoleår dersom det er helt spesielle aktiviteter som avbildes (f.eks. forestillinger).

foto Adil Ansari på Unsplash