Publisert: 26. januar 2023 | Sist endret: 27. januar 2023 | Forfatter: Hanne Storsve / Anne-Lise Stangenes

Smartklokker i skole og SFO

Som mange sikkert vet har noen barn i barneskole / SFO-alder fått såkalte mobilklokker/smartklokker. Mange av disse klokkene gir foresatte mulighet til å GPS-spore barna sine, til å ringe til dem, og at barna kan ringe tilbake. Det er mange utfordringer rundt dette.

Noen av utfordringene går på barnas rett til personvern og beskyttelse fra overvåkning. Dette er rettigheter som de foresatte forvalter i forhold til sine egne barn.
Det som blir problematisk i forhold til skole-/SFO-hverdagen er at disse klokkene kan ringes til og samtaler kan kobles opp uten at barna nødvendigvis trenger å aktivt svare. Det muliggjør at foresatte kan lytte inn på barnas aktivitet, både i fritiden og på skolen.

De foresatte har ikke rett til å overvåke aktiviteten i skolen uten videre. Dette berører ikke bare personvernet til eleven med klokke på armen, men medelever, lærere og andre ansatte på skolen som er i nærheten av klokkebæreren. Det kreves samtykkeerklæringer og taushetserklæringer for at de foresatte kan ta del av undervisning og aktivitet.

Derfor mener oppvekstdirektøren at skolene skal ha samme holdning til disse mobilklokkene som vi har til mobiltelefoner på barnetrinnene. De skal ligge avslått i sekken, og være ute av syne frem til eleven går hjem. Det er med andre ord ikke lov å ta opp mobilen eller smartklokkene før en er utenfor skolens område. Dette gjelder i hele skolens åpningstid 07.30 - 16.30. Se "Forskrift om felles ordensreglement §7, pkt 4."

De foresatte vet at barna befinner seg på skolen/SFO i den oppsatte tiden, og det skal derfor ikke være nødvendig å GPS-spore dem. Trenger foresatte kontakt med barnet i løpet av skoledagen så kan dere kontakte skolen. Andre hente-, eller gå hjem sammen med-avtaler må gjøres mellom hjemmene og/eller i  Visma foresatteportal.

Skolen mener ikke noe om hva barna har på håndleddet på hjemveien, da skoleveien er de foresattes ansvar.

foto av Luke Chesser på Unsplash