1. trinn
Telefon: 33 41 73 40 Send oss e-post
Redaktør: Gunnar Straand
Tid for utviklingssamtaler

Da er vi igjen klare for utviklingssamtaler. Lytt på navnet. Det heter utvikling...... Da er det viktig at det er en god samtale mellom tre parter; lærer, elev og foresatt. Elevens stemme og hva eleven sier om egen læring og trivsel er avgjørende.

Vi håper alle får en god opplevelse av samtalen og at eleven etter samtalen blir mer motivert for læring og fremmer trivsel.

FUG har følgende  5 tips til foreldre:

1. Spør kontaktlæreren om det er temaer dere skal snakke om hjemme før samtalen.
  2. Snakk med barnet ditt; hvordan føler han eller hun at det går på skolen?
  3. Si fra om noe bekymrer deg. Kontaktlæreren har kompetanse, erfaring og vil det beste for barnet ditt. Han eller hun har også taushetsplikt så du kan føle deg trygg på at det du deler ikke deles videre.
  4. Ønsker du av ulike årsaker å ha med deg noen i utviklingssamtalen? Dette har du rett til. Alle som er over 18 år kan være med som bisitter, og alle som er med i samtalen har taushetsplikt.
  5. Gi gjerne konstruktive tilbakemeldinger. Er det noe du ønsker å forbedre med samarbeidet, eller kanskje kontaktlæreren trenger litt velfortjent ros?

Kilde FUG