1. trinn
Haneholmveien 170 3230 SANDEFJORD Vis på kart
Telefon: 33 41 73 40 Send oss e-post
Redaktør: Gunnar Straand
Vi skal sikre at alle trives på biblioteket på Store Bergan skole.

Dette sier de nye bibliotekassistentene som skal være servicemedarbeidere på skolebiblioteket i 2023-2024.
Elevene har søkt på disse stillingene og blitt plukket ut av lærerne Anne og Linda. Her har vi alle sammen samlet for å skolere seg til møte med elever og lærere.

Assistentene er viktige bidragsytere for at biblioteket blir hyggelig sted å værer for alle.  Her skal bøker og leseglede stå i fokus.

Arbeidsoppgavene er å bistå  2. og 3. trinn med veiledning, låning og levering av bøker. Videre planlegges åpent bibliotek i storefri bl.a. i desember. Assistentene skal også pynte til høytider, rydde og holde orden.

Hvert år kjøper skolen inn nye barne- og ungdomsbøker og utlånstilbudet er godt oppdatert.

Det er stor sjangerspredning innen boksamlingen. Her finnes alt fra billedbøker, rim og regler, eventyr, fantasy, høytlesningsbøker, ungdomsromaner og tegneseriebøker. De siste årene har skolen også fått noe engelsk litteratur beregnet for barn og unge. ,

På biblioteket bør de fleste kunne finne noe av interesse.
Lærerne sikrer at det settes av tid til lesing på starten av dagen eller i egne leseøkter på dagsplanen. Vi oppfordrer også elevene til å lese bøker på fritiden.

Høsten 2023 innførte skolen en ny leseplan. Alle lærere er leselærere og det skal leses i de fleste fag. Elevene skal mestre å lese fagtekster og skjønnlitterære tekster. Målet er at de aller fleste mestrer og har glede av å lese tykkere bøker dominert av tekst. Det er dette som kalles  langlesing og som er blitt stadig mer utfordrende for mange både voksne og barn.

Elevene som er bibliotekassistenter er Sondre 6a, Lotte 6b, Alida Sofie 6a, Ina Sofie 6b, Mathilde B 5b,  Olivia 5a, Johannes 7a og Elias 7a (han var syk i dag og ikke på bildet).