NOK-kampanjen

NOK!- kampanjen er Strømme skoles sosiale kampanje for å opprettholde og forbedre et godt læringsmiljø.

Mål for kampanjen:
Forebygge negativ adferd og bygge opp et trygt og inkluderende skolemiljø med positiv vinkling.

Gjennomføring: Med bakgrunn i «Jeg kan» og « den sosiale ferdighetstrapppa» lages det mål for hver måned. Målene blir bearbeidet slik at de er tilpasset alle trinn på skolen. Det er viktig at også 1. trinn forstår hva kampanjen går ut på. Det er elevrådet og trivselsvaktene som leder kampanjen.

Historie: NOK!- kampanjen startet opp i 2013, etter initiativ fra elever/elevrådet. Vi opplever gode resultater med tanke på inkludering og fellesskap. Kampanjen er nå veletablert på skolen. Høsten 2017 ble Strømme skole nominert til Dronning Sonjas skolepris for arbeidet med NOK!- kampanjen.

NOK!- kampanjen starter opp om høsten og har et tema hver måned. Trinnene og lærerne jobber med aktiviteter som omhandler månedens NOK- mål. Hver måned lages en NOK- film, og det kåres et eller flere trinn som månedens NOK- trinn. Hele skolen er samlet for å høre hvem som er månedens vinner(e) og for å få presentert et nytt NOK mål.
NOK- målene handler f.eks. om å inkludere alle i lek i friminuttene, si noe fint om/til hverandre, ta vare på hverandre og at alle er forskjellige(men respekterer hverandre for den vi er).